Ob-3349/24, Stran 2720
Na podlagi prvega odstavka 211. člena in prvega odstavka 217. člena Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 44/22 in nasl; v nadaljnjem besedilu: ZVO-2), 19. člena Akta o ustanovitvi Eko sklada, Slovenskega okoljskega javnega sklada (Uradni list RS, št. 112/09 in nasl.; v nadaljnjem besedilu: Akt o ustanovitvi), v skladu s Splošnimi pogoji poslovanja Eko sklada, Slovenskega okoljskega javnega sklada, št. 0141-8/2023-11, objavljenimi dne 13. 9. 2023 (objavljeni na spletni strani: https://ekosklad.si/informacije/predpisi/predpisi/splosni-pogoji-poslovanja-eko-sklada; v nadaljnjem besedilu: Splošni pogoji poslovanja Eko sklada), na podlagi programa Eko sklada, Slovenskega okoljskega javnega sklada, sprejetega v okviru Rebalansa Poslovnega in finančnega načrta Eko sklada j.s. za leto 2024, potrjenega s strani Vlade Republike Slovenije s sklepom št. 47602-2/2024/6 z dne 22. 8. 2024, ter v skladu s Shemo »de minimis pomoči« Spodbude za okoljske naložbe gospodarskih družb in drugih pravnih oseb ter samostojnih podjetnikov posameznikov oziroma zasebnikov (št. priglasitve M001-5854067-2024), št. 442-7/2024/2 z dne 3. 5. 2024 ter Pravili o dodeljevanju pomoči po pravilu »de minimis« št. 0141-5/2024-2 z dne 1. 7. 2024 (objavljeni na spletni strani: https://www.ekosklad.si/informacije/predpisi/predpisi/pravila-o-dodeljevanju-pomoci-po-pravilu-de-minimis-cistopis-julij-2024), Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad (v nadaljnjem besedilu: Eko sklad), objavlja
77PO24 Kreditiranje okoljskih naložb pravnih oseb
1. Predmet in namen javnega poziva
Predmet javnega poziva so krediti Eko sklada za okoljske naložbe oziroma v projektu opredeljene faze naložb (v nadaljnjem besedilu: naložbe) za naslednje namene:
A) zmanjšanje emisij toplogrednih plinov,
B) zmanjšanje onesnaževanja zraka (razen zmanjšanja emisij toplogrednih plinov),
C) gospodarjenje z odpadki,
D) varstvo voda in učinkovita raba vode,
E) odvajanje odpadnih vod ali oskrba s pitno vodo in
F) začetne naložbe v okoljske tehnologije.
A) Zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, in sicer za:
1) postavitev, rekonstrukcijo ali razširitev sistemov in naprav za ogrevanje ali hlajenje prostorov in pripravo sanitarne tople vode, ki kot primarni energent uporabljajo energijo, pridobljeno iz obnovljivih virov (biomaso, toploto podtalnice, površinske vode zemlje oziroma kamnitih masivov, sonca, zraka …),
2) postavitev, rekonstrukcijo ali razširitev objektov in naprav za soproizvodnjo toplote/hladu in električne energije, razen naprav, ki uporabljajo zemeljski plin,
3) izgradnjo razvoda sistema za daljinsko oskrbo s toploto in/ali hladom, tj. razdelilnim omrežjem, priključki pri odjemalcih, krmilnimi sistemi, toplotnimi postajami ipd.,
4) postavitev, rekonstrukcijo ali razširitev objektov in naprav za proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov energije,
5) nakup in postavitev hranilnikov energije,
6) obnova razsvetljave, z energetsko učinkovitim sistemom, ki vključuje regulacijo osvetljevanja in zamenjavo sijalk ali svetil z LED tehnologijo in je obnova:
a) zunanje razsvetljave skladna z veljavnimi predpisi o mejnih vrednostih svetlobnega onesnaževanja okolja, pri čemer stroški osvetlitve objektov ali drugih zunanjih elementov za namen oglaševanja (npr. panojev) ne sodijo med priznane stroške naložbe,
b) notranje razsvetljave,
7) ukrepe učinkovite rabe energije v proizvodnih in poslovnih objektih, ki temeljijo na izvedenem energetskem pregledu, in sicer:
a) naložbe v nadgradnjo ali zamenjavo tehnoloških linij, strojev in naprav, kjer prihranek energije ni edini cilj naložbe, temveč naložba poleg zmanjšanja drugih emisij, izkazuje tudi prihranek primarne energije na enoto proizvoda pri enakem obsegu proizvodnje, ki se financira v višini 50 % priznanih stroškov naložbe,
b) vgradnjo energetsko učinkovitih elektromotorjev, frekvenčnih pretvornikov in sistemov za pripravo komprimiranega zraka,
c) sistemov izrabe odpadne toplote v tehnoloških postopkih,
d) sistemov upravljanja z energijo z vgrajeno programsko in strojno opremo, ki omogoča merjenje, nadzor, spremljanje in upravljanje z energijo.
8) energijsko prenovo obstoječih stavb, ogrevanih nad 19 °C, ki lahko vključuje izvedbo enega ali več naslednjih ukrepov:
a) ustrezno toplotno zaščito celotnega zunanjega ovoja stavbe (toplotna izolacija, zunanje stavbno pohištvo), pri tem morajo biti izpolnjeni naslednji pogoji:
– pri zamenjavi obstoječih vertikalnih in strešnih oken, balkonskih vrat in fiksnih zasteklitev (v nadaljnjem besedilu: okna) z novimi energijsko učinkovitimi okni s toplotno prehodnostjo Uw ≤ 1,0 W/(m2K) ter za zamenjavo vhodnih vrat z novimi s toplotno prehodnostjo Ud ≤ 1,0 W/(m2K).
Ustreznost novih oken in vhodnih vrat bo preverjena na podlagi izjave o lastnostih skladno z Uredbo (EU) št. 305/20111 ali po Zakonu o gradbenih proizvodih (Uradni list RS, št. 82/13 in nasl.), ustreznost novih oken, ki bodo vgrajena v eno ali dvostanovanjsko stavbo ali posamezno stanovanjsko enoto v drugih stavbah pa tudi s poročilom o tipskem preizkusu okna, skladnim s standardom SIST EN 14351-1:2006+A2:2016 ter dokumentom o izračunu toplotne prehodnosti okna Uw.
Okna in vhodna vrata, morajo biti vgrajena v ustrezno pripravljeno odprtino, ustrezno mehansko pritrjena, tesnjenje okenske rege mora biti izvedeno v treh ravneh, ustrezno morajo biti vgrajene okenske police in senčila ter ustrezno zaključene obdelave špalet, kot je opredeljeno v smernici RAL za načrtovanje in izvedbo vgradnje stavbnega pohištva ter v ostalih smernicah, predpisih in priporočilih. Okna in vhodna vrata morajo biti vgrajena tudi skladno z navodili proizvajalca oziroma dobavitelja stavbnega pohištva ter skladno z navodili proizvajalca oziroma dobavitelja pritrdilnih in tesnilnih materialov. Upoštevani bodo le sistemi, izvedeni s paroneprepustnim in zrakotesnim tesnilnim materialom na notranji strani, paroprepustnim, vodotesnim in vetrno zaščitnim materialom na zunanji strani ter toplotnim in zvočnim izolacijskim materialom med notranjim in zunanjim tesnilnim materialom. Za ostale sistemske rešitve mora biti predloženo poročilo neodvisne institucije o preizkušanju celotnega sistema tesnjenja.
– pri izvedbi toplotne izolacije zunanjih sten, tal nad zunanjim zrakom ali sten proti terenu v stavbi, mora biti izkazano razmerje med toplotno prevodnostjo (λ) in debelino (d) nove toplotne izolacije λ/d ≤ 0,200 W/(m2K). Če je predmet naložbe toplotna izolacija fasade, mora biti ta izvedena s preizkušenim fasadnim sistemom oziroma fasadnim panelom.
V delu, kjer je na stavbi že vgrajena toplotna izolacija in ta ne bo odstranjena, je lahko naložba izvedena z dodatno toplotno izolacijo ob izpolnjevanju enačbe, s katero se zagotovi zahtevano razmerje λ/d ≤ 0,200 W/m
2K
:
1 Uredba (EU) št. 305/2011 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 9. marca 2011 o določitvi usklajenih pogojev za trženje gradbenih proizvodov in razveljavitvi Direktive Sveta 89/106/EGS (UL L št. 88 z dne 4. 4. 2011, str. 5), zadnjič spremenjeno z Uredbo (EU) 2019/1020 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. junija 2019 o nadzoru trga in skladnosti proizvodov ter spremembi Direktive 2004/42/ES in uredb (ES) št. 765/2008 in (EU) št. 305/2011 (UL L št. 169 z dne 25. 6. 2019, str. 1),( v nadaljnjem besedilu: Uredba (EU) št. 305/2011)
Pri izračunu potrebne dodatne debeline nove toplotne izolacije se upošteva toplotna prevodnost obstoječe toplotne izolacije λ = 0,045 W/(mK) in debelina obstoječe toplotne izolacije (dobst), ki je razvidna z merilnega traku na fotografiji obstoječega stanja, ki mora biti priložena k vlogi za pridobitev kredita. Med obstoječo toplotno izolacijo ne štejejo zidaki, ometi, toplotno izolacijski ometi, toplotno izolacijske opeke, silikatne opeke, porobeton in podobni gradbeni materiali.
– pri izvedbi toplotne izolacije tal na terenu ali tal nad neogrevanim prostorom/kletjo v stavbi, če bo izkazano razmerje med toplotno prevodnostjo (λ) in debelino (d) na novo vgrajene toplotne izolacije λ/d ≤ 0,280 W/(m2K). Pri navedenem izračunu razmerij se morebitne obstoječe izolacije ne upošteva,
– pri izvedbi toplotne izolacije ravne strehe, poševne strehe ali stropa proti neogrevanemu prostoru/podstrešju, če bo izkazano razmerje med toplotno prevodnostjo (λ) in debelino (d) nove toplotne izolacije λ/d ≤ 0,140 W/(m2K). Pri navedenem izračunu razmerij se morebitne obstoječe izolacije ne upošteva.
V primeru, da bo naložba izvedena iz dveh ali več slojev toplotnih izolacij različnih toplotnih prevodnosti, se ustreznost naložbe preveri po enačbi:
V enačbi se upoštevajo le nove toplotne izolacije (lahko tudi toplotne izolacije strešnih panelov), med katerimi ni prezračevanega sloja.
b) sodobne sisteme ogrevanja in hlajenja z visokim izkoristkom,
c) energijsko učinkovito razsvetljavo, skladno s točko 1.A.6 javnega poziva,
d) optimizacijo obstoječih ogrevalnih in prezračevalnih sistemov (termostatski ventili, regulacija in hidravlično uravnoteženje),
e) vgradnjo sistema za prezračevanje z vračanjem toplote odpadnega zraka v stavbi (vse oblike centralnega sistema ali lokalno prezračevanje z vračanjem toplote odpadnega zraka), pri čemer mora:
– stanovanjska prezračevalna naprava, namenjena centralnemu prezračevanju, dosegati toplotni izkoristek rekuperacije toplote (ηt) vsaj 80 %, razen naprave z entalpijskim prenosnikom toplote, ki mora dosegati toplotni izkoristek rekuperacije toplote vsaj 74 %. Stanovanjska prezračevalna naprava za lokalno prezračevanje mora dosegati toplotni izkoristek rekuperacije toplote (ηt) vsaj 70 %. Nobena stanovanjska prezračevalna naprava ne sme presegati specifične vhodne moči (SPI) 0,45 W/(m3/h). Stanovanjske prezračevalne naprave za lokalno prezračevanje, ki izmenjujoče dovajajo zrak v prostor in odvajajo zrak iz prostora, morajo biti vgrajene v paru in med seboj sinhronizirane.
– nestanovanjska prezračevalna naprava mora dosegati toplotni izkoristek rekuperacije toplote (ηt nrvu) vsaj 80 %, nestanovanjska prezračevalna naprava z decentraliziranim sistemom za rekuperacijo toplote pa mora dosegati toplotni izkoristek rekuperacije toplote (ηt nrvu) vsaj 68 %.
f) ukrepe učinkovite rabe energije, ki se nanašajo na povečevanje energijske učinkovitosti naprav za proizvodnjo toplote, ki lahko vključuje tudi sistem upravljanja z energijo z vgrajeno programsko in strojno opremo,
V kolikor se sočasno z izvedbo ukrepov energijske prenove stavbe izvajajo tudi drugi ukrepi sanacije stavbe, pa tudi:
g) zamenjavo nevarnih gradbenih materialov, skladno s točko C.3. tega poziva in
h) dela, povezana s sanacijo stavbe, z namenom zmanjšanja prehajanja radona v stavbe ali protipotresno sanacijo konstrukcijskih elementov stavbe vključno s posegi, ki zajemajo funkcionalno prenovo stavbe, v kolikor je sanacija skladna s predloženim projektom sanacije, ki ga je pripravila za to usposobljena inštitucija.
Toplotne prehodnosti oken in vrat, toplotne prevodnosti materialov, vgrajenih v zunanji toplotni ovoj stavbe, toplotne in tehnične karakteristike ogrevalnih sistemov, prezračevalnih naprav in razsvetljave morajo biti razvidni iz ustreznih dokazil, priloženih dokumentaciji za prijavo na javni poziv.
B) | Zmanjšanje onesnaževanja zraka (razen zmanjšanja emisij toplogrednih plinov), in sicer za: |
1) gradnjo oziroma rekonstrukcijo naprav za čiščenje dimnih plinov in odpadnega zraka,
2) postavitev kolesarnic, polnilnih postaj za polnjenje električnih baterijskih vozil, vozil na bioplin ali vodik,
3) izgradnjo parkirišč po sistemu P+R, z neposredno povezavo na javni potniški promet, izvedbo ukrepov, povezanih s spodbujanjem trajnostne mobilnosti, skladno s sprejeto občinsko prometno strategijo, kot so spodbujanje multimodalnosti, uvajanje sistemov »bike share«, »car share«, izgradnjo kolesarskih poti, nakup koles ali drugih podobnih ukrepov.
C) Gospodarjenje z odpadki, in sicer za:
1) nakup novih vozil z nadgradnjo ali delovnih strojev na hibridni, električni ali plinski pogon oziroma imajo vgrajen najmanj EURO 6 motor in se lahko uporabljajo izključno za zbiranje ali obdelavo odpadkov,
2) postavitev oziroma rekonstrukcija sistemov, tehnoloških postopkov in naprav za ločeno zbiranje, obdelavo, predelavo in ponovno uporabo odpadkov, pri čemer predmet kreditiranja ne more biti naložba, ki obsega le nakup posod za ločeno zbiranje odpadkov,
3) zamenjavo strešnih kritin, cevi ali oblog, ki vsebujejo nevarne snovi kot so azbestna vlakna (npr. salonit), svinec in druge.
Ob zaključku naložbe je potrebno priložiti potrdilo upravljavca odlagališča o ustreznem deponiranju odpadkov, ki vsebujejo nevarne snovi oziroma kritine, ki vsebuje azbestna vlakna (evidenčni list o ravnanju z odpadki).
Zamenjavo salonitne strešne kritine na strehah, katerih skupna površina presega 300 m2, lahko izvaja samo izvajalec, ki ima pridobljeno okoljevarstveno dovoljenje za izvajanje teh del.
V primeru, da se ob tem izvede tudi toplotna izolacija podstrešja, se kot priznani strošek upošteva tudi celotna vrednost nakupa in vgradnje izolacijskih materialov.
D) Varstvo voda in učinkovita raba vode, in sicer za:
1) gradnjo oziroma rekonstrukcijo čistilnih naprav za komunalne in/ali tehnološke odpadne vode,
2) tehnologije, naprave in nadzorno-regulacijske ukrepe, ki v tehnološkem procesu ali distribucijskem sistemu omogočajo prihranek ali zmanjšanje izgub pitne vode in porabljene obratovalne energije,
3) vgradnjo naprave za predpripravo in čiščenje pitne vode,
4) izvedbo ukrepov, ki zmanjšujejo porabo pitne vode (zbiralniki deževnice, sistem izrabe padavinske vode, prekritje objektov z rastlinsko odejo in podobno.).
E) Odvajanje odpadnih vod ali oskrba s pitno vodo, in sicer za:
1) gradnjo oziroma rekonstrukcijo javnih in zasebnih kanalizacijskih omrežij za komunalne in/ali padavinske odpadne vode, ki se priključujejo na obstoječe čistilne naprave oziroma se čistilna naprava gradi istočasno,
2) gradnjo oziroma rekonstrukcijo javnih in zasebnih vodovodnih omrežij,
3) izvedbo ukrepov za trajnostno upravljanje z vodami, kot je zbiranje in odtok zalednih in padavinskih vod (zadrževalniki padavinske vode, melioracijski kanali …).
F) Začetne naložbe v okoljske tehnologije, in sicer za:
1) spremembo proizvodnega procesa na način, da emisije v okolje po izvedbi posega dosegajo vrednosti, ki so nižje od veljavnih okoljskih standardov EU (preseganje standarda),
2) nove tehnologije, s katerimi bodo doseženi višji izkoristki in/ali zmanjševanje onesnaževanja okolja od že uveljavljenih istovrstnih tehnologij (t. i. demonstracijski projekti),
3) postavitev tehnoloških linij oziroma naprav za proizvodnjo biogoriv iz surovin, pridelanih na sonaravni način.
2. Višina razpisanih sredstev: višina sredstev po tem javnem pozivu znaša 2,5 milijonov EUR.
3. Upravičene osebe
Do pridobitve kredita so upravičene:
– pravne osebe, samostojni podjetniki posamezniki in druge fizične osebe zasebnega prava, ki opravljajo registrirane dejavnosti, ali s predpisom ali aktom o ustanovitvi določene dejavnosti, ki so vsi vpisani v poslovni register Republike Slovenije, razen njihovih podružnic v tujini,
– pravne osebe javnega prava, ki imajo stvarno premoženje v svoji lasti ali v lasti Republike Slovenije in ga imajo v najemu ali z njim upravljajo in je namenjeno opravljanju njihove osnovne dejavnosti, razen neposrednih uporabnikov državnega proračuna in občin.
Do pridobitve kredita niso upravičene osebe:
– ki imajo na dan vložitve vloge ali na dan izdaje odločbe zapadle in neplačane finančne obveznosti do Eko sklada ali ne izpolnjujejo drugih pogodbenih zavez po pogodbah, sklenjenih z Eko skladom,
– katerih zapadle neplačane obvezne dajatve in druge denarne nedavčne obveznosti, ki jih pobira Finančna uprava Republike Slovenije, na dan vložitve vloge za pridobitev sredstev znašajo 50 eurov ali več,
– ki na dan vložitve vloge za pridobitev sredstev niso imeli predloženih vseh obračunov davčnih odtegljajev za dohodke iz delovnega razmerja za zadnjih pet let do dne vloge za pridobitev sredstev,
– ki na dan vložitve vloge nimajo poravnanih obveznosti iz plač ali socialnih prispevkov,
– ki so gospodarske družbe in zadruge v težavah v skladu z zakonom, ki ureja pomoč za reševanje in prestrukturiranje gospodarskih družb in zadrug v težavah,
– ki so v postopku zaradi insolventnosti, stečajnem postopku ali postopku prisilnega prenehanja,
– ki imajo blokiran transakcijski račun,
– katerih identiteta ob sklenitvi poslovnega razmerja ni znana oziroma je ni mogoče ugotoviti,
– če upravičena oseba ob sklenitvi poslovnega razmerja ne razkrije podatkov o dejanskih lastnikih,
– če se upravičena oseba, njegov zakoniti zastopnik ali pooblaščenec nahaja na seznamu oseb, zoper katere so sprejeti omejevalni ukrepi VS OZN ali EU.
4. Kreditni pogoji
a) Obrestna mera
Letna obrestna mera za kredite, dodeljene po tem javnem pozivu, je določena kot:
spremenljiva obrestna mera: trimesečni EURIBOR + najmanj 1,0 %
ali
fiksna obrestna mera: najmanj v višini 1,8 %.
Letna obrestna mera za kredite po tem javnem pozivu je fiksna v višini 1,8 % ali spremenljiva, vezana na trimesečni EURIBOR, izračunan za 360 dni, s pribitkom v višini 1,0 %, ki je fiksen za celotno obdobje odplačevanja kredita.
Če je EURIBOR določen kot negativno število (negativna obrestna mera), se takšen negativni EURIBOR ne upošteva pri določitvi višine obrestne mere za ta kredit in se šteje, da je EURIBOR enak nič (0) vse dokler EURIBOR ni določen kot pozitivno število (pozitivna obrestna mera).
V času odplačevanja kredita ima kreditojemalec pravico zamenjati obrestno mero iz spremenljive v fiksno obrestno mero ali obratno, kar se ureja z dodatkom h kreditni pogodbi. Zamenjava obrestne mere je dopustna le, če se s takšno spremembo ne preseže zgornja omejitev po pravilu dodeljevanja državnih pomoči ali pomoči »de minimis«.
Za ukrepe 1.A1, 1.A2, 1.A4 za naprave za proizvodnjo ali soproizvodnjo električne energije, namenjene prodaji na trgu, se obrestna mera prilagodi tako, da je fiksna obrestna mera oziroma višina skupne spremenljive obrestne mere na dan dodelitve kredita enaka višini veljavne referenčne obrestne mere za izračun državne pomoči, določene skladno s Sporočilom Komisije o spremembi metode določanja referenčnih obrestnih mer in diskontnih stopenj (UL C 14, 19. 1. 2008, str. 6) in ustrezno povečane skladno s predpisi o državnih pomočeh in se s kreditom ne dodeli dodatne pomoči za to naložbo. V nobenem primeru pa obrestna mera ne more biti nižja od obrestne mere trimesečni EURIBOR + 1 %, če gre za kredit s spremenljivo obrestno mero oziroma 1,8 % letno, če gre za kredit s fiksno obrestno mero.
Za naložbo, za katere je vlagatelj že prejel ali zaprosil za financiranje istih upravičenih stroškov iz drugih javnih virov ali programov dodeljevanja državne pomoči, se lahko pribitek zviša, tako da se s kreditom Eko sklada ne dodeli dodatna pomoč za to naložbo, kot je navedeno v prejšnjem odstavku te točke javnega poziva.
b) Odplačilna doba
Odplačilna doba je krajša ali enaka dobi vračila naložbe, ki je izkazana v vlogi za kredit. V nobenem primeru ne more presegati 15 let z vključenim moratorijem. Moratorij na odplačilo glavnice je lahko največ 1 leto.
Pri naložbah, ki vključujejo samo ukrepe iz 6. ter 7.b. in d. točke namena A, odplačilna doba ne more presegati 5 let in ni možno pridobiti moratorija na odplačilo glavnice.
V primeru časovno omejenega izvajanja dejavnosti s področja varstva okolja na podlagi pogodbe, dovoljenja pristojnega organa, podeljene koncesije ipd., je odplačilna doba s pogojem vezana na veljavnost takšnega akta. V primeru iz prejšnjega stavka se kredit lahko odobri tudi za daljše obdobje, vendar mora v tem primeru kreditojemalec ob vsakokratnem poteku veljavnosti predložiti dokazilo, ki je podlaga za nadaljnje opravljanje dejavnosti.
Kredit se odplačuje v mesečnih obrokih.
Odplačilna doba in moratorij na odplačilo glavnice se določita ob oceni bonitete in kreditne sposobnosti vlagatelja.
c) Višina kredita
Višina posameznega kredita je omejena na najnižji znesek kredita, ki znaša 25.000 EUR, in najvišji znesek kredita, ki znaša 2 milijona EUR. Skupna zadolženost kreditojemalca pri Eko skladu ne sme preseči 10 milijonov EUR.
Kredit se odobri v deležu (v odstotku) od vrednosti priznanih stroškov naložbe. Najvišji delež kredita je 85 % priznanih stroškov naložbe.
Višina zaprošenega kredita se lahko zniža glede na kreditno sposobnost vlagatelja in kakovost zavarovanja kredita ter v primerih, kadar bi bila z najvišjim deležem odobrenega kredita presežena zgornja omejitev po pravilu dodeljevanja državne pomoči ali pomoči »de minimis« ali kadar bi vsota vseh dodeljenih javnih sredstev za iste upravičene stroške naložbe presegla vsoto upravičenih stroškov naložbe.
5. Pogoji dodeljevanja kreditov
a) Splošni pogoji
Naložba, ki je predmet vloge za dodelitev kredita, v času oddaje vloge ne sme biti zaključena.
Do kredita so upravičene le naložbe, ki s strani Eko sklada še niso bile kreditirane.
Naložba mora biti izvedena skladno z vsemi veljavnimi predpisi. Predmetna nepremičnina oziroma naložba mora biti legalna in se uporabljati skladno z vsemi veljavnimi predpisi in izdanimi upravnimi akti.
Pogoj za dodelitev pravice do kredita je ustrezna kreditna sposobnost vlagatelja. Presoja kreditne sposobnosti vlagatelja obsega presojo njegovega finančnega položaja, zmožnost zagotavljanja denarnih pritokov v obsegu, potrebnem za redno izpolnjevanje obveznosti do Eko sklada, izpolnjevanje pogodbenih obveznosti v preteklih obdobjih ter presojo drugih informacij, ki bi lahko vplivale na kreditno sposobnost vlagatelja. Kreditna sposobnost vlagatelja se presoja v skladu s prilogo »Elementi presoje kreditne sposobnosti vlagatelja in ustreznosti zavarovanja«, ki je del razpisne dokumentacije.
b) Priznani stroški
Priznani stroški naložbe so vsi stroški neposredno in nedvoumno povezani z izvedbo naložbe, razen stroškov nakupa zemljišč. Priznani stroški obsegajo stroške nabave in namestitve opreme, strojev in naprav, stroške prenosa tehnologij z nakupom patentov, licenc, know-howa ali nepatentiranega tehničnega znanja, stroške projektiranja, zunanjega tehničnega nadzora, dovoljenj in vse druge stroške, ki so nedvoumno in v celoti ali v natančno določljivem deležu povezani z naložbo, ki je predmet dodelitve kredita.
Med priznane stroške ne sodijo stroški DDV (razen v primeru, ko vlagatelj nima pravice do odbitka vstopnega DDV), stroški notranjega nadzora, promocije, študij izvedljivosti in stroški, ki bremenijo vlagatelja neodvisno od izvedbe naložbe, npr. stroški, povezani z inšpekcijskimi pregledi in obratovalnim monitoringom, stroški taks, prispevkov in drugih dajatev. Druge omejitve priznanih stroškov naložbe so za posamezne skupine namenov opredeljene v točki 1. tega javnega poziva.
Noben dokument, ki se nanaša na izvedbo naložbe, in predstavlja priznane stroške oziroma osnovo za izračun in tudi nakazilo odobrenega kredita (datum izdaje računa, sklenitve obvezujoče pogodbe ...), ne sme biti starejši od treh let, šteto od oddaje vloge.
c) Odsvojitev in oddaja v najem ali zakup
Kreditirana osnovna sredstva ne smejo biti odsvojena ali oddana v najem ali zakup pred dokončnim poplačilom kredita, razen ob predhodnem soglasju Eko sklada.
d) Omejitve glede dodeljevanja pomoči »de minimis«
V skladu s shemo de minimis pomoči »Ugodni krediti za okoljske naložbe gospodarskih družb in drugih pravnih oseb ter samostojnih podjetnikov« (št. M001-5854067-2024) za vlagatelje, ki opravljajo pridobitno dejavnost, predstavlja po tem javnem pozivu dodeljen kredit pomoč po pravilu »de minimis«.
Pravica do finančne spodbude po tem javnem pozivu se ne dodeli za naložbe vlagatelju, ki je dejaven v naslednjih sektorjih:
− primarna proizvodnja ribiških proizvodov in proizvodov iz akvakulture, opredeljene v členu 5, točki (a) in (b), Uredbe (EU) št. 1379/2013,
− predelava in trženje ribiških proizvodov in proizvodov iz akvakulture, kadar je znesek pomoči določen na podlagi cene ali količine proizvodov, nabavljenih ali danih na trg,
− primarna proizvodnja kmetijskih proizvodov iz seznama v Prilogi I k Pogodbi o ustanovitvi Evropske skupnosti,
− predelava in trženja kmetijskih proizvodov iz seznama v Prilogi I k Pogodbi v naslednjih primerih:
− če je znesek pomoči določen na podlagi cene ali količine zadevnih proizvodov, ki so kupljeni od primarnih proizvajalcev ali jih zadevna podjetja dajo na trg,
− če je pomoč pogojena s tem, da se delno ali v celoti prenese na primarne proizvajalce.
Pravica do finančne spodbude se ne dodeli če:
− je pomoč namenjena izvozu oziroma z izvozom povezani dejavnosti v tretje države ali države članice, kot je pomoč neposredno povezana z izvoženimi količinami, z ustanovitvijo in delovanjem distribucijske mreže ali drugimi tekočimi izdatki, povezanimi z izvozno dejavnostjo,
− je pomoč pogojena s prednostno rabo domačih proizvodov in storitev pred uvoženimi.
Do pomoči prav tako ni upravičeno podjetje, ki je naslovnik neporavnanega naloga za izterjavo zaradi predhodne odločbe Evropske komisije, ki je pomoč razglasila za nezakonito in nezdružljivo s skupnim trgom.
Skupni znesek pomoči »de minimis«, dodeljen enotnemu podjetju2, ne sme presegati 300.000,00 EUR v obdobju zadnjih treh let.
2 Enotno podjetje pomeni vsa podjetja, ki so med seboj najmanj v enem od naslednjih razmerij:
− podjetje ima večino glasovalnih pravic delničarjev ali družbenikov drugega podjetja;
− podjetje ima pravico imenovati ali odpoklicati večino članov upravnega, poslovodnega ali nadzornega organa drugega podjetja;
− podjetje ima pravico izvrševati prevladujoč vpliv na drugo podjetje na podlagi pogodbe, sklenjene z navedenim podjetjem, ali določbe v njegovi družbeni pogodbi ali statutu;
− podjetje, ki je delničar ali družbenik drugega podjetja, na podlagi dogovora z drugimi delničarji ali družbeniki navedenega podjetja sámo nadzoruje večino glasovalnih pravic delničarjev ali družbenikov navedenega podjetja.
Podjetja, ki so v katerem koli navedenem razmerju iz zgornjih alinej preko enega ali več drugih podjetij, prav tako veljajo za enotno podjetje.
Podatke o že prejetih pomočeh »de minimis« bo Eko sklad preveril pri pristojnem ministrstvu, od vlagatelja pa pridobil pisno izjavo:
− o vseh drugih pomočeh »de minimis«, ki jih je prejel na podlagi Uredbe 2023/2831/EU ali drugih uredb »de minimis« v obdobju zadnjih treh letih, vključno z navedbo, pri katerih dajalcih in v kakšnem znesku je v relevantnem obdobju še kandidiral za pomoč »de minimis«,
− o drugih že prejetih ali zaprošenih pomočeh za iste upravičene stroške,
− o tem ali je bilo njegovo podjetje v zadnjih treh letih združeno ali pripojeno k drugemu podjetju in ali je prišlo do delitve podjetja,
− o tem da ni povezan z nobenim podjetjem v enotno podjetje oziroma izjavo s seznamom vseh podjetij, ki z njim tvorijo enotno podjetje.
Dejanska višina pomoči, ki jo z ugodnim kreditom dodeli Eko sklad, bo izračunana na dan dodelitve pravice do kredita, o čemer bo kreditojemalec obveščen z odločbo Eko sklada.
Če obstaja za iste upravičene stroške drug vir državne ali »de minimis« pomoči (javno financiranje), kumulacija teh pomoči ne sme presegati največje dovoljene intenzivnosti ali zneska pomoči. Pri določanju, ali se spoštuje največja intenzivnost ali znesek pomoči, se upošteva skupni znesek javnih sredstev, ne glede na to, ali se financira iz lokalnih, regionalnih, nacionalnih virov ali virov Evropske skupnosti.
e) Zavarovanje kredita
Dodeljeni kredit je potrebno ustrezno zavarovati s štirimi bianco menicami in pooblastilom za njihovo izpolnitev ter z enim ali z več od naslednjih zavarovalnih instrumentov:
– hipoteko na tržno zanimivi nepremičnini,
– zastavo tržno zanimivih premičnin,
– drugimi instrumenti zavarovanja, opredeljenimi v dokumentu Elementi presoje kreditne sposobnosti vlagatelja in ustreznosti zavarovanja, ki je del razpisne dokumentacije.
V primeru, ko je predmet naložbe izgradnja naprave za proizvodnjo električne energije in je namenjena prodaji na trgu oziroma je vlagatelj upravičen do podpore države, je obvezen odstop terjatev iz naslova prodaje električne energije, razen v primerih, ko je kredit v celoti zavarovan z inštrumenti zavarovanja z nizkim tveganjem, opredeljenimi v dokumentu Elementi presoje kreditne sposobnosti vlagatelja in ustreznosti zavarovanja, ki je del razpisne dokumentacije.
6. Dodatni pogoji in zahteve
a) pravočasna in popolna vloga
Osnovni pogoj za dodelitev pravice do kredita je pravočasna in popolna vloga.
Vloga je pravočasna, če jo Eko sklad prejme v času veljavnosti javnega poziva, in sicer od dneva objave javnega poziva v Uradnem listu Republike Slovenije do vključno dneva objave zaključka javnega poziva v Uradnem listu Republike Slovenije.
Če se vloga pošlje priporočeno po pošti, se za dan in uro, ko je Eko sklad prejel vlogo, šteje dan in ura oddaje vloge na pošto. Za vloge, poslane po navadni pošti se šteje, da so prejete ob 8. uri tistega dne, ko jo Eko sklad dejansko prejme.
Če se vloga odda osebno ali elektronsko, se za dan in uro prejema šteje dan in ura, ko jo Eko sklad dejansko prejme.
Če pride do spora, ali je bila vloga oddana in kdaj je bila oddana, je dokazno breme dokazovanja zatrjevanega dejstva na vlagatelju.
Vloga je formalno popolna, ko vlagatelj predloži v celoti izpolnjeno Vlogo 77PO24 s podpisano izjavo o strinjanju in sprejemanju pogojev in zahtev poziva ter vse obvezne priloge, in sicer:
a) v celoti izpolnjen obrazec »A. Podatki o vlagatelju in naložbi«, ki je del razpisne dokumentacije tega javnega poziva, s podatki o vlagatelju in naložbi, in obvezne priloge, ki so potrebne glede na vrsto naložbe in so podrobneje opredeljene v razpisni dokumentaciji za prijavo na javni poziv,
b) podpisan in potrjen obrazec »Izjava vlagatelja« z navedenimi podatki o že prejetih ali zaprošenih sredstvih državne pomoči za nameravano naložbo iz drugih javnih virov in o skupnem znesku odobrenih pomoči po načelu »de minimis« v zadnjih treh letih ter izjavo, da ne gre za podjetje v težavah, kot je opredeljeno s predpisi o državnih pomočeh, o poravnanih obveznostih do RS ter podpisano izjavo o točnosti in resničnosti podatkov za namene pregleda stranke po zakonu, ki uraja preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma,
c) dokazila o usposobljenosti, opredeljena v dokumentaciji za prijavo na poziv,
d) pozitivno mnenje resornega ministrstva za zadolžitev, ki ga priložijo le pravne osebe javnega prava v skladu z zakonom, ki ureja javne finance,
e) upravno dovoljenje za kreditirano naložbo, kot je navedeno v dokumentaciji za prijavo na javni poziv,
f) projektno dokumentacijo, poročilo ali strokovno oceno o vplivih naložbe na okolje, okoljevarstveno dovoljenje oziroma soglasje, kot je za naložbo navedeno v dokumentaciji za prijavo na javni poziv,
g) obrazec »B. Podatki o okoljskih učinkih naložbe«,
h) obrazec »C. Finančni podatki o naložbi«,
i) obrazec »D. Predlog zavarovanja« z obveznimi prilogami in
j) obrazec »E. Presoja kreditne sposobnosti« vključno z dokumentacijo, na podlagi katere se, skladno z zahtevami navedenimi v Vlogi 77PO24, presoja kreditna sposobnost vlagatelja.
Vsi podatki iz vloge so javni, razen tistih, ki se po veljavnem zakonu o dostopu do informacij javnega značaja smatrajo kot poslovna skrivnost, osebni podatki in druge izjeme. Vlagatelj mora podatke, ki zanj predstavljajo poslovno skrivnost, v vlogi posebej označiti. Kot poslovno skrivnost lahko vlagatelj označi posamezen podatek oziroma del vloge. Poslovna skrivnost se ne more nanašati na celotno vlogo ali na podatke, ki jih mora Eko sklad javno objaviti skladno z veljavno zakonodajo.
Priložena dokumentacija mora biti čitljiva. V primeru, da bo priložena dokumentacija v tujem jeziku, lahko Eko sklad zahteva predložitev overjenega prevoda v slovenski jezik.
Če je sicer pravočasno vložena vloga nepopolna ali nerazumljiva, pa vlagatelj pomanjkljivosti odpravi v roku, ki ga je določila uradna oseba, se šteje, da je vloga pravočasna.
7. Postopek obravnave vlog in dokazno breme
a) Postopek
Pri odločanju o dodelitvi pravice do kredita Eko sklad smiselno uporablja zakon, ki ureja splošni upravni postopek, kolikor ZVO-2 ne določa drugače.
Vloge se obravnavajo po vrstnem redu prispetja. V primeru, da bo do zaključka javnega poziva prispelo več vlog, na podlagi katerih bi vsota dodeljenih sredstev (kreditov) presegla razpoložljiva sredstva po tem javnem pozivu, bo Eko sklad vloge, ki bodo prišle na vrsto za obravnavo po porabi teh sredstev, zavrnil, ne glede na to, da bodo pravočasne in popolne.
V primeru, da vlogi ne bodo priložene vse obvezne priloge, ki so navedene v javnem pozivu, bo vlagatelj prejel poziv na dopolnitev vloge z rokom dopolnitve. Podaljšanje tega roka je mogoče s pisno zahtevo, ki jo mora vlagatelj posredovati pred iztekom navedenega roka za dopolnitev. Vloge, ki ne bodo pravočasno dopolnjene, bodo s sklepom zavržene.
Eko sklad na podlagi pravočasno vložene in popolne vloge odloči o dodelitvi pavice do kredita upravičeni osebi z odločbo.
Odločbe, sklepi, pozivi in drugi dokumenti, od katerih vročitve začne teči rok, ki jih Eko sklad izda v fizični obliki, se vročajo z navadno vročitvijo. Ne glede na določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek, vročitev v fizični obliki velja za opravljeno 15. dan od dneva odpreme s strani Eko sklada. Dan odpreme se označi na kuverti odpremljenega dokumenta. Elektronsko vročanje navedenih dokumentov Eko sklad opravi na način, da jih pošlje v elektronski predal, ki ga je vlagatelj navedel v vlogi, če pred vročitvijo ne bo sporočil, da želi, da se vroča v drug elektronski predal ali v fizični obliki. Takšna vročitev velja za opravljeno 15. dan od dneva odpreme dokumenta v elektronski predal.
Za vlogo in odločbo o dodelitvi pravice do kredita se taksa, skladno z zakonom, ki ureja upravne takse, ne plača.
Splošni pogoji poslovanja Eko sklada so sestavni del tega javnega poziva.
b) Obrnjeno dokazno breme
Vlagatelj nosi dokazno breme, da je upravičen do spodbud Eko sklada.
Eko sklad lahko od vlagatelja zahteva dodatna dokazila, če meni, da je to potrebno za razjasnitev upravičenosti do kredita, ki jih mora vlagatelj predložiti v roku, ki ga določi Eko sklad s pozivom na dopolnitev, ne glede na možnost Eko sklada, da jih pridobi po uradni dolžnosti. Če vlagatelj ne predloži zahtevanih dodatnih dokazil v določnem roku, Eko sklad odloči na podlagi dokazil, ki jih je vlagatelj že predložil.
c) izvedba naložbe s strani izvajalca z registrirano dejavnostjo
Vgradnjo in zagon posameznih naprav, opreme in gradbenih proizvodov, ki so predmet kreditirane naložbe, lahko opravi le izvajalec z registrirano dejavnostjo. Če na računih ni opredeljenih stroškov za njihovo vgradnjo, ne morejo biti predmet dodelitve kredita.
8. Kreditna pogodba
Za sklenitev kreditne pogodbe morajo biti izpolnjeni naslednji pogoji:
– ugotovljena ustrezna kreditna sposobnost upravičene osebe in ustreznost predlaganega zavarovanja vračila dodeljenega kredita (razen za lokalne skupnosti);
– opravljen pregled stranke v skladu z zakonom, ki ureja preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma;
– izvršeno plačilo nadomestila za sklenitev kreditne pogodbe skladno z vsakokrat veljavnim Tarifnim pravilnikom Eko sklada.
Ob sklenitvi kreditne pogodbe mora upravičena oseba predložiti tudi štiri bianco menice in pooblastilo za njihovo izpolnitev. V primeru, da je upravičena oseba pravna oseba javnega sektorja v skladu z zakonom, ki ureja javne finance, se predloži tudi soglasje Ministrstva za finance k pogodbi o zadolžitvi.
Rok za sklenitev kreditne pogodbe je 3 mesece od datuma izdaje odločbe o dodelitvi pravice do kredita. Iz opravičljivih in utemeljenih razlogov se ta rok lahko podaljša za največ 3 mesece. V kolikor kreditna pogodba v navedenem roku ni sklenjena, pravica do pridobitve kredita ugasne.
Upravičena oseba mora plačati vse stroške, povezane s kreditom, dodeljenim na podlagi tega javnega poziva, zlasti: stroške vodenja kredita, stroške morebitne spremembe kreditne pogodbe na željo kreditojemalca oziroma stroške v zvezi s predčasnim poplačilom odobrenega kredita ter druge stroške, ki bi nastali v času trajanja poslovnega razmerja, skladno z vsakokrat veljavnim Tarifnim pravilnikom Eko sklada.
9. Poraba odobrenega kredita
Poraba kredita je dokumentarna ob sočasnem zagotavljanju lastne udeležbe kreditojemalca. Pred vsakim nakazilom sredstev mora kreditojemalec poravnati vse zapadle obveznosti do Eko sklada. Ustrezni deleži sredstev bodo kreditojemalcem oziroma izvajalcem nakazovani po predložitvi ustreznih dokumentov (pogodbe, računi, predračuni, mesečne situacije dotlej opravljenih del) in dokazil o plačilu lastne udeležbe.
Zaradi nepredvidljivih razlogov lahko kreditojemalec med izvajanjem naložbe pisno zaprosi Eko sklad za spremembo obsega del ali posameznih postavk. V opravičljivih in utemeljenih primerih Eko sklad lahko dopusti take spremembe, vendar v okviru odobrenega namena naložbe in zneska kredita.
Rok za zaključek naložbe je 2 leti od datuma izdaje odločbe o dodelitvi kredita. Zadnje nakazilo sredstev pa se lahko izvede najkasneje v 3 mesecih po roku za zaključek naložbe.
Pred prvim nakazilom sredstev morajo vsi kreditojemalci predložiti ustrezne zavarovalne instrumente, tisti, ki so zavezani k izvajanju naložb skladno z zakonom o javnem naročanju, pa tudi sklep o izbiri najugodnejšega ponudnika.
10. Rok in način prijave
Vlagatelj lahko vloži vlogo na ta javni poziv od dneva objave v Uradnem listu Republike Slovenije do vključno dneva objave zaključka javnega poziva v Uradnem listu Republike Slovenije.
Vlagatelj lahko vloži vlogo z vsemi dokazili in prilogami na predpisanih obrazcih osebno ali po pošti na naslov Eko sklad, j.s., Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana, ali na elektronski naslov vloge@ekosklad.si.
Vloga se po elektronski poti lahko vloži brez kvalificiranega elektronskega podpisa, če je identiteto vložnika mogoče ugotoviti na drug zanesljiv način.
Eko sklad bo obravnaval samo vloge, ki bodo pravočasno vložene in bodo popolne. Vloge, ki ne bodo pravočasno vložene, oziroma ki kljub pozivu na dopolnitev ne bodo dopolnjene, bodo s sklepom zavržene.
11. Pridobitev obrazcev in informacije o javnem pozivu
Besedilo javnega poziva in dokumentacija za prijavo z obrazci sta na voljo na spletni strani www.ekosklad.si. Elektronska oblika dokumentacije za prijavo, ki si jo vlagatelj natisne sam, je enakovredna tiskanim obrazcem.
Javni poziv, dokumentacijo za prijavo ter odgovore na morebitna dodatna vprašanja v zvezi z javnim pozivom lahko vlagatelj brezplačno pridobi:
– osebno na naslovu Eko sklad, j.s., Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana (od ponedeljka do petka med 9. in 14. uro) ali
– na podlagi podanega zaprosila po telefonu na št. 01/241-48-20 ali poslanega zaprosila na e-naslov: ekosklad@ekosklad.si (dokumentacijo vlagatelj prejme po pošti ali e-pošti).
12. Nadzor
Eko sklad ima pravico kadarkoli do dokončnega poplačila kredita, z ogledi, preverjanjem dokumentacije ali na drug način preveriti namensko porabo kredita, dodeljenega po tem javnem pozivu, skladnost dokumentacije in izvedbe naložbe z določili javnega poziva, odločbe, Splošnimi pogoji poslovanja Eko sklada in veljavnimi predpisi ter spoštovanje prepovedi odtujitve predmeta kreditiranja.
V primeru ugotovljene nenamenske porabe kredita ali v primeru ugotovljenih kršitev predpisov ali določb tega javnega poziva, odločbe, kreditne pogodbe ali Splošnih pogojev poslovanja Eko sklada ali v primeru da vlagatelj onemogoči ali ovira nadzor Eko sklada, kakor tudi v primeru, da so bile dane neresnične oziroma zavajajoče izjave ali so bili dostavljeni neresnični ali zavajajoči dokumenti, Eko sklad odpove kreditno pogodbo, če je bila le-ta sklenjena, in zahteva takojšnje vračilo vseh črpanih in neodplačanih zneskov kredita, obrestovanimi od dneva koriščenja do dneva vračila kredita po zakonski zamudni obrestni meri ter povračilo vseh stroškov povezanih s kreditom. V primeru, da sredstva po sklenjeni kreditni pogodbi še niso bila izplačana, pravica iz izdane odločbe ugasne na podlagi zakona. V primeru, da kreditna pogodba še ni bila sklenjena, pa pravica iz izdane odločbe ugasne na podlagi zakona.
V primeru ugotovljenega dajanja neresničnih oziroma zavajajočih izjav ali dostave neresničnih ali zavajajočih dokumentov, vlagatelj v obdobju 1 leta od dokončnosti odločbe, s katero je bila njegova vloga zavrnjena oziroma je bila odpravljena odločba o dodelitvi pravice do kredita, oziroma od vročitve obvestila, da je pravica upravičene osebe ugasnila na podlagi zakona, če ni bila izdana ugotovitvena odločba, oziroma od vročitve ugotovitvene odločbe o ugasnitvi pravice, če je bila odločba izdana, ne more sodelovati na javnih pozivih ali javnih razpisih, ki jih objavlja Eko sklad. Eko sklad ugotovljeno kršitev skladno z veljavno zakonodajo naznani pristojnim organom.
Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad