Na podlagi petega odstavka 179.i člena Zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – uradno prečiščeno besedilo, 46/16, 47/19 in 18/23 – ZDU-1O), 25. člena Sklepa o ustanovitvi Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 81/10) in za izvajanje Izvedbene uredbe Komisije (EU) št. 923/2012 z dne 26. septembra 2012 o določitvi skupnih pravil zračnega prometa in operativnih določb v zvezi z navigacijskimi službami in postopki zračnega prometa ter spremembi Izvedbene uredbe (EU) št. 1035/2011 in uredb (ES) št. 1265/2007, (ES) št. 1794/2006, (ES) št. 730/2006, (ES) št. 1033/2006 in (EU) št. 255/2010, zadnjič spremenjene z Izvedbeno uredbo Komisije (EU) št. 2024/1111 z dne 10. aprila 2024 o spremembi Uredbe (EU) št. 1178/2011, Izvedbene uredbe (EU) št. 923/2012, Uredbe (EU) št. 965/2012 in Izvedbene uredbe (EU) 2017/373 v zvezi z določitvijo zahtev za upravljanje zrakoplovov s posadko, ki imajo zmogljivost navpičnega vzletanja in pristajanja (UL L št. 2024/1111, z dne 23. 5. 2024), (v nadaljnjem besedilu: Izvedbena uredba 2012/923/EU), izdaja direktor Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije naslednjo
O P E R A T I V N O - T E H N I Č N O Z A H T E V O
o določitvi dodatnih pravil letenja in operativnih določb ter postopkov v zvezi z navigacijskimi službami zračnega prometa
Ta operativno-tehnična zahteva določa, v skladu z Izvedbeno uredbo 2012/923/EU, zahteve in pogoje glede pravil letenja in operativnih določb ter postopkov v zvezi z navigacijskimi službami zračnega prometa.
(1) Izrazi, uporabljeni v tej operativno-tehnični zahtevi, pomenijo enako kot izrazi, uporabljeni v Izvedbeni uredbi 2012/923/EU.
(2) Kratica, uporabljena v tej operativno-tehnični zahtevi, pomeni:
»FIR« je območje z informacijami za letenje.
(minimalne relativne višine za lete VFR)
V skladu z določbo SERA.3105 prvega poglavja Oddelka 3 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU lahko nižje od minimalnih višin, določenih v odstavku (f) določbe SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU, če pri tem ne ogrožajo ljudi in lastnine na tleh, letijo:
– prostoleteči baloni, če vremenske razmere ne omogočajo varne izvedbe ali nadaljevanja leta v skladu z določbo SERA.3105 in odstavkom (f) določbe SERA.5005,
– prostoleteči baloni, ki so udeleženi na javnih prireditvah, tekmovanjih ali posebnih dogodkih, s predhodnim dovoljenjem agencije,
– jadralna letala, ki so udeležena na tekmovanjih, s predhodnim dovoljenjem agencije in
– jadralna letala, ki jadrajo na pobočju.
Formacijski leti se v kontroliranem in nekontroliranem zračnem prostoru izvajajo pod pogoji, določenimi v odstavkih (a) do (d) določbe SERA.3135 prvega poglavja Oddelka 3 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
Poleg določbe SERA.3230 Poglavja 2 Oddelka 3 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU se v zvezi z lučmi za zrakoplove na vodi upoštevajo tudi določbe 22. člena Pravilnika o izogibanju trčenju na morju (Uradni list RS, št. 84/05).
(oddaja načrta leta za domači let VFR)
V skladu z odstavkom (d) določbe SERA.4001 Izvedbene uredbe 2012/923/EU se načrt leta za domači let VFR, za katerega je treba zagotoviti službo kontrole zračnega prometa ali svetovalno službo zračnega prometa, predloži vsaj trideset minut pred odhodom ali, če je načrt predložen med letom, v času, ki zagotavlja, da bo ustrezna enota ATS prejela načrt leta vsaj deset minut, preden naj bi jo zrakoplov predvidoma dosegel.
Načrt leta mora vsebovati vse informacije, ki so navedene v odstavku (a) določbe SERA.4005 Oddelka 4 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(vsebina skrajšanega načrta leta)
(1) Obvezne vsebine skrajšanega načrta leta, ki se uporablja pri oddaji preko radijske zveze, so najmanj naslednje informacije:
1. identifikacija zrakoplova,
2. tip (-i) zrakoplova,
3. nivo potovalnega leta,
4. vstopna točka in
5. izstopna točka.
(2) Vsebina skrajšanega načrta leta so lahko tudi druge informacije, ki so navedene v odstavku (a) določbe SERA.4005 Oddelka 4 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(izpolnjevanje načrta leta)
Pri izpolnjevanju načrta leta in skrajšanega načrta leta se uporabljajo oznake, kot so določene v dokumentu Mednarodne organizacije civilnega letalstva (ICAO) št. 4444 – Postopki za navigacijske službe zračnega pometa – Upravljanje zračnega prometa – PANS-ATM.
Za obveščanje o zaključku načrta leta se lahko poleg načinov obveščanja iz odstavka (a) določbe SERA.4020 Oddelka 4 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU uporabi tudi telefon.
(vidljivost v vizualnih meteoroloških razmerah in najmanjša oddaljenost od oblakov)
Let zrakoplova se dovoli v razmerah vidljivosti, ki so manjše od vrednosti, določenih v tabeli S5-1 določbe SERA.5001 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU, ob upoštevanju omejitev v opombi (***) tabele S5-1 določbe SERA.5001 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(1) Nočni leti VFR so dovoljeni v skladu s pogoji iz odstavka (c) določbe SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(2) V skladu z alinejo (v) 3. točke odstavka (c) določbe SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU se za letenje zrakoplovov, razen helikopterjev, v goratih območjih določi minimalna vidljivost 8 km.
(let VFR nad nivojem letenja (FL) 195)
(1) V skladu z alinejo (ii) 2. točke odstavka (d) določbe SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU se let VFR v zračnem prostoru nad nivojem letenja (FL) 195 do nivoja letenja (FL) 285 in vključno z njim izvaja, kadar je promet VFR v navedenem zračnem prostoru odobren s strani pristojne enote ATS in so izpolnjene naslednje zahteve:
– zrakoplov in posadka izpolnjujeta zahteve za letenje na zahtevani višini,
– predloži se načrt leta,
– zahteva se neprekinjena glasovna komunikacija zrak–zemlja in
– obvezno je imeti in uporabljati radarski odzivnik za sporočanje tlačne višine.
(2) Pristojna enota ATS dovoli izvedbo leta VFR v zračnem prostoru nad nivojem letenja (FL) 195 do nivoja letenja (FL) 285 in vključno z njim, v kolikor situacija v vplivnem delu zračnega prometa omogoča varno izvedbo zadevnega leta.
(najnižji nivoji leta IFR)
V skladu z odstavkom (b) določbe SERA.5015 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU poteka let IFR na nivoju letenja, ki ni nižji od najmanjše absolutne višine letenja, ki je v Ljubljana FIR določena z minimalnimi višinami območij (Area Minimum Altitude), objavljenimi na letalskih kartah v Zborniku letalskih informacij (AIP).
(informacije na podlagi tlačne višine)
V skladu z odstavkom (b) določbe SERA.13010 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU vsaka ustrezno opremljena enota kontrole zračnega prometa (ATC) ob prvem stiku z zadevnim zrakoplovom ali, če to ni izvedljivo, takoj ko je to mogoče, vsaj enkrat preveri prikazane informacije o nivoju na podlagi tlačne višine.
(posebna opazovanja iz zrakoplova)
Poleg razmer določenih v odstavku (a) določbe SERA.12005 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU mora vodja zrakoplova izvajati posebna opazovanja in o njih poročati tudi:
– pri pojavu strižnega vetra v fazah začetnega vzpenjanja in prileta ter
– če na opremi zrakoplova opazijo neskladja ali nepravilnosti, ki bi lahko bile posledice izpada in motnje globalnega satelitskega navigacijskega sistema (GNSS).
Z dnem uveljavitve te operativno-tehnične zahteve preneha veljati Operativno-tehnična zahteva o določitvi dodatnih pravil letenja in operativnih določb ter postopkov v zvezi z navigacijskimi službami zračnega prometa (Uradni list RS, št. 10/22).
Ta operativno-tehnična zahteva začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 3. aprila 2025
Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije