Na podlagi 93. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 68/06, 47/13, 75/16 in 92/21), Zakona o parlamentarni preiskavi (Uradni list RS, št. 63/93, 63/94 – KZ, 22/21 – odl. US in 130/21 – odl. US) ter drugega odstavka 1. člena Poslovnika o parlamentarni preiskavi (Uradni list RS, št. 63/93, 33/03, 22/21 – odl. US in 130/21 – odl. US) je Državni zbor na seji 6. maja 2024
parlamentarno preiskavo za ugotovitev in oceno dejanskega stanja za ugotovitev politične odgovornosti nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da so domnevno posredno ali neposredno vplivali na negospodarne ali protipravne odločitve podjetja GEN-I, d.o.o., ki so vodili v finančno izčrpavanje podjetja GEN-I, d.o.o., da so domnevno zlorabili svoj položaj, oškodovali državno premoženje ter izvajali politični pritisk na preiskavo kaznivih dejanj v zvezi s prevzemom in poslovanjem družbe STAR SOLAR, d.o.o. in poslovanjem družbe BORZEN, d.o.o., da je domnevno prišlo do nezakonitega financiranja politične stranke GIBANJE SVOBODA, volilne kampanje politične stranke GIBANJE SVOBODA za redne volitve poslancev v Državni zbor Republike Slovenije leta 2022; in za morebitno spremembo zakonodaje, ki ureja področja preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma, financiranja političnih strank, financiranja volilne kampanje, ustanavljanja in lastninsko-upravljavsko ureditev izdajateljev medijev ter financiranja izdajanja in delovanja medijev v času volilne kampanje,
tako, da se:
1. ugotovi morebitna politična odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da so brez vednosti nosilcev, da bi ti lahko ukrepali v skladu s svojimi pristojnostmi, domnevno finančno izčrpavali podjetje GEN-I, d.o.o., matična številka: 1587714000, sedež: Vrbina 17, 8270 Krško (v nadaljevanju: GEN-I), in da so, brez vednosti nosilcev, da bi ti lahko ukrepali v skladu s svojimi pristojnostmi, nezakonito financirali volilno kampanjo politične stranke GIBANJE SVOBODA, nekdanjega predsednika uprave GEN-I dr. Roberta Goloba, s strani ali s pomočjo slovenskih in tujih državljanov, institucij ali gospodarskih družb s sedežem v Sloveniji in v tujini, ter zaradi suma, da so opustili dolžno skrbnost dobrega gospodarja pri upravljanju s premoženjem države;
2. ugotovi vlogo in odgovornost članov uprave GEN-I pod vodstvom takratnega predsednika uprave dr. Roberta Goloba in članov uprave pod vodstvom dr. Igorja Koprivnikarja zaradi domnevnih nezakonitih ravnanj in opustitev dolžne profesionalne skrbnosti stroke upravljanja družbe pri izvajanju:
– zakonodaje s področja preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma pri poslovanju GEN-I s slovenskimi in tujimi državljani oziroma z njimi povezanimi pravnimi in fizičnimi osebami,
– internih postopkov za upravljanje tveganj na tem področju,
– internega poročanja in sistema internih kontrol na tem področju,
– informacijske podpore na tem področju,
– poročanja Uradu Republike Slovenije za preprečevanje pranja denarja,
– za domnevno oviranje pri pridobivanju pojasnil o financiranju podjetja SEE M. & C. (preimenovano v KCA, d. o. o.), matična številka: 8048134000, sedež: Vevška cesta 52, Ljubljana, 1260 Ljubljana - Polje (v nadaljevanju: KCA), s strani GEN-I;
3. ugotovi vse okoliščine poslovnih dejavnosti podjetja GEN-I, nekdanjega predsednika uprave GEN-I dr. Roberta Goloba in z njim povezanih fizičnih in pravnih oseb v Republiki Sloveniji ali v tujini, identificira dejansko lastništvo pravnih oseb, ki so bile udeležene v njegovih poslovnih dejavnostih, in ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma vplivanja na domnevno opustitev pregona domnevnih kaznivih dejanj pranja denarja, davčnih prekrškov in davčnih kaznivih dejanj;
4. ugotovi vse okoliščine pogodb med KCA in GEN-I in ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da naj bi dopustili, da so bile pogodbe sklenjene zaradi domnevnega nezakonitega financiranja politične stranke GIBANJE SVOBODA oziroma njene volilne kampanje za redne volitve poslancev v Državni zbor Republike Slovenije (v nadaljevanju: Državni zbor) v letu 2022;
5. ugotovi vse okoliščine podpisa dogovora o sodelovanju v postopku skupne prodaje 75 % poslovnih deležev v družbi GEN-EL d.o.o., matična številka: 7093667000, sedež: Vrbina 17, 8270 Krško (v nadaljevanju: GEN-EL), med GEN-I in ELEKTRO LJUBLJANA d.d., matična številka: 5227992000, sedež: Slovenska cesta 56, 1000 Ljubljana, in ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da naj bi dopustili, da je bil dogovor sklenjen z namenom finančnega oškodovanja premoženja Republike Slovenije;
6. ugotovi vse okoliščine Pogodbe o izvedbi storitev finančnega svetovanja na strani prodajalcev v postopku prodaje družbe (t. i. sell-side M&A) med KPMG poslovno svetovanje, d.o.o., matična številka: 5670926000, sedež: Železna cesta 8A, 1000 Ljubljana, in GEN-I ter ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da naj bi dopustili, da je bila pogodba sklenjena z namenom finančnega oškodovanja premoženja Republike Slovenije;
7. ugotovi vse okoliščine prevzema družbe STAR SOLAR d.o.o., matična številka: 6134815000, sedež: Delpinova ulica 18, 5000 Nova Gorica (v nadaljevanju: STAR SOLAR), katere ustanovitelj je predsednik Vlade Republike Slovenije (v nadaljevanju: Vlada) dr. Robert Golob, imenovanja zastopnika omenjene družbe, njenega poslovanja, poslovanja z družbo BORZEN, d. o. o., matična številka: 1613383000, sedež: Dunajska cesta 156, Ljubljana, 1000 Ljubljana (v nadaljevanju: BORZEN), in ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma o domnevni zlorabi uradnega položaja ali uradnih pravic, o domnevnem oškodovanju premoženja Republike Slovenije in o domnevnih političnih pritiskih na preiskavo kaznivih dejanj pranja denarja, davčnih prekrškov in davčnih kaznivih dejanj;
8. ugotovi ustreznost zakonodaje, ki ureja financiranje političnih strank, z vidika, ker ni omogočala oziroma ne omogoča izreka sankcije prekrška zaradi nezakonitega financiranja politične stranke, in sicer izgube pravice do financiranja iz javnih sredstev oziroma zmanjšanja teh sredstev politični stranki, pri čemer naj se ugotovi tudi, kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij je oziroma je bil za takšno ureditev odgovoren oziroma njegovo politično odgovornost ter
9. ugotovi ustreznost zakonodaje, ki ureja področje preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma, financiranje političnih strank, financiranje volilne kampanje in medijev, kar bi lahko vodilo v morebitno spremembo zakonodaje, ki ureja ta področja.
Namen parlamentarne preiskave je:
1. pojasniti in razjasniti vsa dejstva in okoliščine ter oceniti dejansko stanje domnevnega finančnega izčrpavanja podjetja GEN-I in nezakonitega financiranja volilne kampanje politične stranke GIBANJE SVOBODA za državnozborske volitve leta 2022;
2. ugotoviti, ali so nosilci javnih funkcij bili vpleteni oziroma vplivali na domnevno finančno izčrpavanje GEN-I in nezakonito financiranje volilne kampanje politične stranke GIBANJE SVOBODA, in sicer kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij in v kakšni vlogi ter s kakšnim interesom (finančna ali druga korist) oziroma ali je bilo to storjeno z njihovo vednostjo in ne da bi ukrepali, skladno s svojimi pristojnostmi;
3. ugotoviti vlogo in odgovornost nekdanjega predsednika uprave GEN-I dr. Roberta Goloba v obdobju, ko je bilo to podjetje pod prevladujočim vplivom ali v lasti države oziroma v lasti pravnih oseb iz sektorja države, vse z deležem, ki je omogočal prevladujoč vpliv na poslovanje podjetja, in sicer s kakšnim interesom (finančno ali drugo koristjo) naj bi domnevno ravnal nezakonito oziroma v nasprotju z veljavno zakonodajo in usmeritvami regulatornega organa ali opustil dolžno poklicno skrbnost;
4. pojasniti in razjasniti vsa dejstva in okoliščine poslovnih dejavnosti podjetja GEN-I, takratnega predsednika uprave dr. Roberta Goloba in z njim povezanih fizičnih in pravnih oseb v gospodarskih družbah in kreditnih institucijah v Republiki Sloveniji in v tujini, ki so bile udeležene v poslovnih in finančnih dejavnostih, in sicer kdo od posameznih članov ter s kakšnim interesom (finančno ali drugo koristjo) naj bi domnevno zagrešil opustitev dolžne poklicne skrbnosti ali ravnal nezakonito oziroma v nasprotju z veljavno zakonodajo in usmeritvami regulatornega organa ter notranjimi pravili podjetja;
5. pojasniti in razjasniti vsa dejstva in okoliščine ter oceniti dejansko stanje domnevnega nezakonitega financiranja politične stranke GIBANJE SVOBODA v povezavi z domnevnim finančnim izčrpavanjem GEN-I;
6. ugotoviti, kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij je domnevno dopustil opisano morebitno nezakonito financiranje GIBANJA SVOBODA in ni ukrepal skladno s svojimi pooblastili oziroma v skladu z njegovo politično odgovornostjo;
7. ugotoviti ustreznost zakonodaje, ki ureja financiranje političnih strank, z vidika, ker ni omogočala oziroma ne omogoča izreka sankcije prekrška zaradi nezakonitega financiranja politične stranke, in sicer izgube pravice do financiranja iz javnih sredstev oziroma zmanjšanja teh sredstev tej politični stranki, pri čemer naj se ugotovi tudi, kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij je oziroma je bil za takšno ureditev odgovoren oziroma njegovo politično odgovornost;
8. ugotoviti morebitno interesno ozadje ustanovitve in delovanja pravnih oseb upravljavsko in/ali lastniško kakorkoli povezanih s podjetjem GEN-I oziroma izdajateljev medijev, na primer KCA in MEDIA PARTNER AGENCIJA d.o.o., matična številka: 7002939000, sedež: Vevška cesta 52, 1260 Ljubljana – Polje (v nadaljevanju: MEDIA PARTNER AGENCIJA), in ali so bila ta podjetja oziroma ti mediji zlorabljeni za domnevno nedovoljeno politično propagando GIBANJA SVOBODA in domnevno nezakonito financiranje volilne kampanje GIBANJA SVOBODA za redne volitve poslancev v Državni zbor v letu 2022;
9. ugotoviti morebitno interesno ozadje nekdanjih in aktualnih članov uprave vodstva GEN-I pri podpisu Dogovora o sodelovanju v postopku skupne prodaje 75 % poslovnih deležev v družbi GEN-EL in projektu Thunder – svetovanje pri prodaji;
10. ugotoviti in razjasniti vsa dejstva in okoliščine prevzema družbe STAR SOLAR, katere ustanovitelj je predsednik Vlade dr. Robert Golob, imenovanja zastopnika omenjene družbe, njenega poslovanja, poslovanja z družbo BORZEN in ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma o domnevni zlorabi uradnega položaja ali uradnih pravic, domnevnem oškodovanju premoženja Republike Slovenije in domnevnih političnih pritiskih na preiskavo kaznivih dejanj pranja denarja, davčnih prekrškov in davčnih kaznivih dejanj;
11. ugotoviti, kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij je domnevno dopustil takšno nezakonito ravnanje oziroma opustil dolžno skrbnost in ni ukrepal skladno s svojimi pooblastili oziroma v skladu s svojo politično odgovornostjo ter
12. ugotoviti ustreznost zakonodaje na področju preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma, financiranja političnih strank, financiranja volilne kampanje in medijev, in sicer tako, da se oceni dejansko stanje pravnih predpisov na teh področjih in njihova ustreznost ter predlaga morebitne potrebne spremembe področne zakonodaje.
V okviru odrejene preiskave naj se razišče in razjasni vsa dejstva in okoliščine ter oceni dejansko stanje domnevnega finančnega izčrpavanja podjetja GEN-I, domnevne sporne prakse, povezane z družbo STAR SOLAR, ter nezakonitega financiranja volilne kampanje politične stranke GIBANJE SVOBODA za državnozborske volitve leta 2022.
Predvsem naj se v preiskavi ugotovi:
– zgodovinski in aktualni pregled ustanoviteljev, lastništva, lastniških povezav in upravljavskih struktur podjetij GEN-I, KCA, MEDIA PARTNER AGENCIJA in vseh z njimi lastniško ali upravljavsko povezanih podjetij;
– pregled denarnih tokov podjetij KCA in MEDIA PARTNER AGENCIJA in z njima kakorkoli povezanih podjetij s podjetjem GEN-I in z njim kakorkoli povezanih podjetij;
– ali so bili nosilci javnih funkcij vpleteni oziroma vplivali na domnevno finančno izčrpavanje GEN-I in nezakonito financiranje volilne kampanje politične stranke GIBANJE SVOBODA, in sicer kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij in v kakšni vlogi ter s kakšnim interesom (finančna ali druga korist) oziroma ali je bilo to storjeno z njihovo vednostjo in ne da bi ukrepali skladno s svojimi pristojnostmi;
– vlogo in odgovornost nekdanjega predsednika uprave GEN-I dr. Roberta Goloba v obdobju, ko je bilo to podjetje pod prevladujočim vplivom ali v lasti države oziroma v lasti pravnih oseb iz sektorja države, vse z deležem, ki je omogočal prevladujoč vpliv na poslovanje podjetja, in sicer s kakšnim interesom (finančno ali drugo koristjo) naj bi domnevno ravnal nezakonito oziroma v nasprotju z veljavno zakonodajo in usmeritvami regulatornega organa ali opustil dolžno poklicno skrbnost;
– kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij je domnevno dopustil opisano morebitno nezakonito financiranje politične stranke GIBANJE SVOBODA in ni ukrepal skladno s svojimi pooblastili oziroma v skladu s svojo politično odgovornostjo;
– ustreznost zakonodaje, ki ureja financiranje političnih strank, z vidika, ker ni omogočala oziroma ne omogoča izreka sankcije prekrška zaradi nezakonitega financiranja politične stranke, in sicer izgube pravice do financiranja iz javnih sredstev oziroma zmanjšanja teh sredstev tej politični stranki, pri čemer naj se ugotovi tudi, kdo od posameznih nosilcev javnih funkcij je oziroma je bil za takšno ureditev odgovoren oziroma njegovo politično odgovornost;
– morebitno interesno ozadje ustanovitve in delovanja družb KCA in MEDIA PARTNER AGENCIJA oziroma izdajateljev medijev in ali so bili ti zlorabljeni za domnevno nedovoljeno politično propagando GIBANJA SVOBODA in domnevno nezakonito financiranje volilne kampanje GIBANJA SVOBODA za volitve poslancev v Državni zbor leta 2022;
– kdo in kako od posameznih nosilcev javnih funkcij je vplival na prevzem družbe STAR SOLAR, katere ustanovitelj je predsednik Vlade dr. Robert Golob, imenovanje zastopnika omenjene družbe, njeno poslovanje, poslovanje z družbo BORZEN in ugotovi morebitno politično odgovornost posameznih nosilcev javnih funkcij zaradi suma o domnevni zlorabi uradnega položaja ali uradnih pravic, domnevnem oškodovanju premoženja Republike Slovenije in domnevnih političnih pritiskih na preiskavo kaznivih dejanj pranja denarja, davčnih prekrškov in davčnih kaznivih dejanj ter
– ustreznost zakonodaje na področju preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma, financiranja političnih strank, financiranja volilne kampanje in medijev, in sicer tako, da se oceni dejansko stanje pravnih predpisov na teh področjih in njihova ustreznost ter predlaga morebitne potrebne spremembe področne zakonodaje.
V preiskavi naj se pojasni:
– vsa dejstva in okoliščine poslovnih dejavnosti podjetja GEN-I, takratnega predsednika uprave dr. Roberta Goloba in z njim povezanih fizičnih in pravnih oseb v gospodarskih družbah in kreditnih institucijah v Republiki Sloveniji in v tujini, ki so bile udeležene v poslovnih in finančnih dejavnostih, in sicer kdo od posameznih članov ter s kakšnim interesom (finančno ali drugo koristjo) naj bi domnevno zagrešil opustitev dolžne poklicne skrbnosti ali ravnal nezakonito oziroma v nasprotju z veljavno zakonodajo in usmeritvami regulatornega organa ter notranjimi pravili podjetja ter s tem domnevno povzročil oškodovanje premoženja Republike Slovenije;
– kdo, kdaj, kako in s kakšnim namenom je iz podjetja GEN-I oziroma iz katerega koli z njim lastniško in/ali upravljavsko povezanega podjetja odredil oziroma opustil nadzor nad nakazili denarnih zneskov podjetjem, ki se ukvarjajo z medijsko dejavnostjo, ter
– vsa dejstva in okoliščine ter oceni dejansko stanje domnevnega nezakonitega financiranja politične stranke GIBANJE SVOBODA v povezavi z domnevnim finančnim izčrpavanjem GEN-I.
Preiskava naj se osredotoči na časovno obdobje od ustanovitve pravnih oseb oziroma izdajateljev medijev, ki so navedeni v zahtevi, in sicer do datuma odreditve predmetne parlamentarne preiskave.
Št. 020-02/24-18/14
Ljubljana, dne 6. maja 2024
EPA 1409-IX