Na podlagi 21. člena Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (Uradni list RS, št. 58/11, 40/12 – ZUJF, 90/12, 41/17 – ZOPOPP in 200/20 – ZOOMTVI) ter 92.a, 92.e in 92.f člena Zakona o osnovni šoli (Uradni list RS, št. 81/06 – uradno prečiščeno besedilo, 102/07, 107/10, 87/11, 40/12 – ZUJF, 63/13, 46/16 – ZOFVI-K, 76/23 in 16/24) minister za vzgojo in izobraževanje izdaja
o izobraževanju učencev s posebnimi potrebami na domu
Ta pravilnik določa postopek in pogoje za uveljavljanje pravice do izobraževanja učencev s posebnimi potrebami na domu (v nadaljnjem besedilu: učenci), financiranje izobraževanja na domu in postopek uveljavljanja pravice do posebnih oblik izobraževanja na domu.
II. USTREZNI POGOJI ZA IZOBRAŽEVANJE NA DOMU
(ustrezni pogoji za izobraževanje na domu)
Ustrezni pogoji za izobraževanje učencev na domu obstajajo, če starši zagotovijo:
– osebo, ki izpolnjuje pogoje za izvajanje vsaj enega od predmetov ali področja javno veljavnega programa, v katerega je učenec usmerjen (v nadaljnjem besedilu: učitelj za izobraževanje na domu),
– opremo oziroma didaktične pripomočke, potrebne za doseganje ciljev in standardov znanja, določenih z učnimi načrti.
III. POSTOPEK UVELJAVLJANJA PRAVICE DO IZOBRAŽEVANJA NA DOMU IN DO POSEBNIH OBLIK IZOBRAŽEVANJA NA DOMU
(1) Vlogo za izobraževanje učenca na domu vložijo starši na Zavod Republike Slovenije za šolstvo (v nadaljnjem besedilu: ZRSŠ).
(2) Če ima učenec življenjsko ogrožajoče zdravstvene težave oziroma zdravstvene omejitve, zaradi katerih se izobražuje na domu, bi pa lahko občasno sodeloval pri pouku, lahko starši v vlogi podajo tudi predlog za uveljavitev posebne oblike izobraževanja na domu. V tem primeru se učenec izobražuje v prilagodljivi obliki izobraževanja kot kombinacija izobraževanja v šoli in na domu.
(3) Če je učenec v skladu z zakonom, ki ureja obravnavo otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju, nameščen v strokovni center za otroke s čustvenimi in vedenjskimi težavami ter motnjami, lahko strokovna skupina v individualiziranem programu določi posebno obliko izobraževanja na domu. V tem primeru se učenec izobražuje v strokovnem centru.
Vloga za izobraževanje na domu vsebuje:
1. ime in priimek učenca,
2. razloge za izobraževanje na domu oziroma za prilagodljivo obliko izobraževanja na domu in njihovo utemeljitev,
3. naslov, kjer bo izobraževanje na domu potekalo,
4. ime in priimek učitelja za izobraževanje na domu, potrdilo o pridobljeni izobrazbi in potrdilo o opravljenem strokovnem izpitu na področju vzgoje in izobraževanja,
5. opis opreme oziroma didaktičnih pripomočkov,
6. izvid zdravnika specialista, če se uveljavlja pravica do prilagodljive oblike izobraževanja na domu.
(mnenje o izobraževanju na domu)
(1) Komisija za usmerjanje pred izdajo mnenja o izobraževanju na domu preveri izpolnjevanje pogojev iz 2. člena tega pravilnika.
(2) Komisija za usmerjanje pripravi mnenje o izobraževanju na domu na obrazcu iz pravilnika, ki ureja organizacijo in način dela komisij za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami.
(3) Komisija za usmerjanje se v mnenju opredeli tudi do zdravstvenih težav ali omejitev učenca, ki utemeljujejo izvajanje prilagodljive oblike izobraževanja na domu.
(1) ZRSŠ na podlagi mnenja komisije za usmerjanje o izobraževanju na domu oziroma o prilagodljivi obliki izobraževanja na domu izda odločbo o usmeritvi v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, v kateri odloči tudi, da odločba o izobraževanju na domu preneha veljati konec tekočega šolskega leta, če starši do roka iz drugega odstavka tega člena pisno ne obvestijo šole, da se bo učenec v naslednjem šolskem letu izobraževal na domu.
(2) Odločba o usmeritvi mora biti izdana najpozneje do začetka šolskega leta, v katerem se bo učenec izobraževal na domu. Starši do 16. avgusta tekočega šolskega leta pisno obvestijo šolo, v katero je učenec usmerjen, da se bo v naslednjem šolskem letu izobraževal na domu.
(3) Če se na domu izobražuje učenec, ki je vključen v socialno varstveni zavod, ZRSŠ izda odločbo o usmeritvi v vzgojno-izobraževalni zavod, ki izvaja ustrezni vzgojno-izobraževalni program.
(prekinitev izobraževanja na domu)
Če starši s pisnim obvestilom šoli prekinejo izobraževanje učenca na domu, šola obvestilo posreduje ZRSŠ, ki izda odločbo o usmeritvi.
Učenec opravlja ocenjevanje znanja v šoli pred izpitno komisijo, ki jo imenuje ravnatelj. Pri ocenjevanju znanja je lahko zaradi izvajanja prilagoditev, ki izhajajo iz individualiziranega programa in odločbe o usmeritvi, prisoten tudi učitelj za izobraževanje na domu, ki pa ni član izpitne komisije.
(prilagodljiva oblika izobraževanja na domu)
(1) Učenec, ki se izobražuje na domu v prilagodljivi obliki, se lahko občasno vključuje k pouku v skladu z individualiziranim programom, v katerem starši in šola določijo tudi način medsebojnega obveščanja in sodelovanja.
(2) Ocenjevanje znanja poteka v šoli v skladu s prejšnjim členom.
IV. FINANCIRANJE IZOBRAŽEVANJA NA DOMU
(določitev višine sredstev)
Pri določitvi višine sredstev šolam za izobraževanje učenca na domu se upoštevajo sredstva, ki se zagotavljajo na ravni države in lokalnih skupnosti.
(osnova za izračun višine sredstev)
(1) Višina letnih sredstev na učenca se določi na podlagi podatka Statističnega urada Republike Slovenije o višini javnih izdatkov – na ravni države in občin za osnovnošolsko izobraževanje.
(2) Višina letnega oziroma mesečnega zneska na učenca se določi tako, da se sredstva za predpreteklo leto, navedena v prejšnjem členu, delijo s številom vpisanih učencev v osnovne šole za preteklo šolsko leto. Upošteva se podatek Statističnega urada Republike Slovenije o številu učencev, vključenih v redne in prilagojene programe osnovnih šol. Tako dobljen letni znesek se deli z 12.
(3) Minister o skupni višini sredstev za posameznega učenca, ki se na podlagi odločbe o usmeritvi iz 6. člena tega pravilnika izobražuje na domu, izda sklep za posamezno šolsko leto.
(1) Ministrstvo, pristojno za vzgojo in izobraževanje, sredstva za izobraževanje učenca na domu, izračunana v skladu s prejšnjim členom, nakazuje šoli, v katero je učenec vključen, na podlagi sklepa iz tretjega odstavka prejšnjega člena in zahtevka šole, iz katerega je razvidna izvedba izobraževanja na domu.
(2) Šola z učiteljem za izobraževanje na domu sklene pogodbo o izvajanju izobraževanja na domu.
(vsebina pogodbe o izvajanju izobraževanja na domu)
V pogodbi iz prejšnjega člena se določijo:
1. šolsko leto, za katerega se sredstva zagotavljajo,
2. ocenjena vrednost pogodbe na podlagi sklepa ministra iz tretjega odstavka 11. člena tega pravilnika,
3. ocenjen mesečni obseg sredstev,
4. način plačila,
5. način poročanja o izvedbi izobraževanja na domu,
6. druge medsebojne obveznosti pogodbenih strank.
Za učenca, ki se izobražuje na domu, se sredstva zagotavljajo le za čas izobraževanja na domu od 1. septembra do 30. junija v posameznem šolskem letu.
V. PREHODNI IN KONČNI DOLOČBI
Postopki za uveljavitev pravice do izobraževanja na domu, začeti pred uveljavitvijo tega pravilnika, se dokončajo v skladu s Pravilnikom o osnovnošolskem izobraževanju učencev s posebnimi potrebami na domu (Uradni list RS, št. 22/16).
(prenehanje veljavnosti in podaljšanje uporabe)
Z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha veljati Pravilnik o osnovnošolskem izobraževanju učencev s posebnimi potrebami na domu (Uradni list RS, št. 22/16), uporablja pa se do 31. avgusta 2024.
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 1. septembra 2024.
Št. 0070-57/2024
Ljubljana, dne 19. junija 2024
EVA 2024-3350-0048
za vzgojo in izobraževanje