Na podlagi 66.a člena Pomorskega zakonika (Uradni list RS, št. 62/16 – uradno prečiščeno besedilo, 41/17, 21/18 – ZNOrg, 31/18 – ZPVZRZECEP, 18/21, 21/21 – popr. in 76/23) ministrica za infrastrukturo izdaja
o posebnih stabilnostnih zahtevah za ro-ro potniške ladje
Ta pravilnik v skladu z Direktivo 2003/25/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 14. aprila 2003 o posebnih zahtevah glede stabilnosti ro-ro potniških ladij (UL L št. 123 z dne 17. 5. 2003, str. 22), zadnjič spremenjeno z Direktivo (EU) 2023/946 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 10. maja 2023 o spremembi Direktive 2003/25/ES glede vključitve izboljšanih zahtev glede stabilnosti in uskladitve te direktive z zahtevami glede stabilnosti, ki jih je opredelila Mednarodna pomorska organizacija (UL L št. 128 z dne 15. 5. 2023, str. 1), (v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2003/25/ES), ureja posebne stabilnostne zahteve za ro-ro potniške ladje.
Izrazi, uporabljeni v tem pravilniku, pomenijo:
a) družba pomeni lastnika ro-ro potniške ladje ali katero koli drugo organizacijo ali osebo, kot na primer upravljavec ali zakupnik ladje, ki je od lastnika prevzela odgovornost za upravljanje potniške ladje,
b) Konvencija SOLAS 90 je Mednarodna konvencija o varstvu človeškega življenja na morju iz leta 1974, kakor je bila nazadnje spremenjena z Resolucijo MSC.117(74),
c) Konvencija SOLAS 2009 je Mednarodna konvencija o varstvu človeškega življenja na morju iz leta 1974, kakor je bila nazadnje spremenjena z Resolucijo MSC.216(82),
č) Konvencija SOLAS 2020 je Mednarodna konvencija o varstvu človeškega življenja na morju iz leta 1974, kakor je bila nazadnje spremenjena z Resolucijo MSC.421(98),
d) linijski prevoz je zaporedje potovanj ro-ro potniške ladje med dvema ali več istimi pristanišči ali zaporedje potovanj iz istega pristanišča in vanj brez vmesnih postankov:
– v skladu z objavljenim voznim redom ali
– potovanj, ki so tako redna ali pogosta, da tvorijo prepoznavno sistematično zaporedje,
e) mednarodno potovanje je potovanje po morju iz pristanišča Republike Slovenije v pristanišče izven Republike Slovenije ali obratno,
f) nova ro-ro potniška ladja je ro-ro potniška ladja, ki ni obstoječa ro-ro potniška ladja;
g) obstoječa ro-ro potniška ladja je ro-ro potniška ladja, katere gredelj je položen ali je v podobni fazi gradnje pred 5. decembrom 2024, pri čemer podobna faza gradnje pomeni fazo, v kateri se:
– začne gradnja, prepoznavna za določeno ladjo, in
– začne montaža te ladje, ki vsebuje najmanj 50 ton ali 1 % ocenjene mase gradbenega materiala, pri čemer se upošteva manjša vrednost,
h) podobna faza gradnje pomeni fazo, v kateri:
– se začne gradnja, razpoznavna za določeno ladjo, in
– se začne montaža ladje, ki vsebuje najmanj 50 ton ali 1 % mase gradbenega materiala, pri čemer velja podatek, ki predstavlja manjšo vrednost,
i) posebne stabilnostne zahteve so stabilnostne zahteve v skladu s 6. členom tega pravilnika,
j) potnik je vsaka oseba, razen poveljnika ladje in članov posadke ali drugih oseb, zaposlenih ali oseb, ki opravljajo kakršno koli delo na ladji, ter otroka do enega leta,
k) rezervno nadvodje je najmanjša razdalja med poškodovanim krovom za prevoz ro-ro tovora in končno vodno črto na mestu poškodbe, brez upoštevanja dodatnega učinka morske vode, zbrane na poškodovanem krovu za prevoz ro-ro tovora,
l) ro-ro potniška ladja je plovilo, ki prevaža več kot dvanajst potnikov ter ima prostore za ro-ro tovor ali prostore posebne vrste v skladu s Pravilom II-2/3 SOLAS konvencije,
m) SOLAS konvencija je Mednarodna konvencija o varstvu človeškega življenja na morju, 1974, in njene veljavne spremembe,
n) značilna višina valov je povprečna višina zgornje tretjine višine valov, opazovane v določenem obdobju.
(1) Ta pravilnik se uporablja za ro-ro potniške ladje, ki opravljajo linijski prevoz, ne glede na zastavo, pod katero plujejo, ko opravljajo mednarodna potovanja.
(2) Ro-ro potniška ladja, ki pluje pod zastavo države, ki ni država članica Evropske unije, mora biti pred začetkom opravljanja linijskih prevozov iz pristanišč Republike Slovenije ali v njih pregledana v skladu s predpisi, ki urejajo inšpekcijske preglede za varno izvajanje linijskih prevozov z ro-ro potniškimi ladjami.
Značilna višina valov se uporabi za določanje višine vode na krovu za vozila, kadar se uporabljajo posebne stabilnostne zahteve iz oddelka A Priloge I Direktive 2003/25/ES. Vrednosti značilne višine valov so tiste vrednosti, za katere ni verjetno, da bodo presežene za več kakor 10 % letno.
(1) Geodetski inštitut Slovenije v okviru izvajanja javne službe na področju hidrografske dejavnosti izdela in posodablja karto morskih območij, ki jih prečkajo ro-ro potniške ladje, ki opravljajo linijski prevoz v pristanišča Republike Slovenije ali iz njih, z vrednostmi značilne višine valov na teh območjih.
(2) Morska območja in veljavne vrednosti značilne višine valov na teh območjih se določijo s sporazumom med državami članicami Evropske unije, v katerih so pristanišča na linijskem prevozu. Če je mogoče se tak sporazum dogovori s tretjimi državami na obeh skrajnih točkah poti. Če ro-ro potniška ladja prečka več kot eno morsko območje, mora izpolnjevati posebne stabilnostne zahteve, ki ustrezajo najvišji vrednosti opredeljene višine valov za ta območja.
(3) Uprava Republike Slovenije za pomorstvo (v nadaljnjem besedilu: uprava) objavi karto morskih območij na svoji spletni strani ter jo posreduje Evropski komisiji.
(1) Nova ro-ro potniška ladja, ki lahko prevaža več kot 1.350 oseb mora izpolnjevati posebne stabilnostne zahteve v skladu s poglavjem II-1, dela B, Konvencije SOLAS 2020, ne glede na predpise o potniških ladjah.
(2) Nova ro-ro potniška ladja, ki lahko prevaža največ 1.350 oseb, mora izpolnjevati po izbiri družbe:
– posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I, oddelka A Direktive 2003/25/ES, ali
– posebne zahteve glede stabilnosti iz Priloge I, oddelka B Direktive 2003/25/ES.
(3) Uprava mora za vsako ladjo iz prejšnjega odstavka v dveh mesecih od datuma izdaje spričevala iz 7. člena tega pravilnika uradno obvestiti Evropsko komisijo o izbrani možnosti iz prejšnjega odstavka in temu uradnemu obvestilu priložiti podatke iz Priloge III Direktive 2003/25/ES.
(4) Pri uporabi zahtev iz Priloge I, oddelka A Direktive 2003/25/ES uprava uporabi smernice, navedene v Prilogi II Direktive 2003/25/ES, če je to izvedljivo in združljivo s konstrukcijo zadevne ladje.
(1) Ro-ro potniške ladje morajo imeti spričevalo, ki potrjuje izpolnjevanje posebnih stabilnostnih zahtev v skladu s 6., 8. oziroma 9. členom tega pravilnika. Spričevalo za ladjo pod slovensko zastavo, ki je lahko združeno z drugimi povezanimi spričevali, izda uprava.
(2) V spričevalu se za ro-ro potniške ladje, ki izpolnjujejo posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I, oddelka A Direktive 2003/25/ES, določi značilno višino valov, do katere ladja izpolnjuje posebne stabilnostne zahteve.
(3) Spričevalo velja toliko časa, dokler ladja opravlja potovanja na območju z enako ali manjšo vrednostjo značilne višine valov.
(4) Spričevalo, ki ga izda država članica Evropske unije v skladu z Direktivo 2003/25/ES, je enakovredno spričevalu, ki ga izda uprava.
(5) Spričevalo, ki ga izda država, ki ni članica Evropske unije, se prizna, če potrjuje, da ro-ro potniška ladja izpolnjuje posebne stabilnostne zahteve iz Direktive 2003/25/ES.
(sezonsko obratovanje in obratovanje v krajšem časovnem obdobju)
(1) Če želi družba, ki opravlja linijski prevoz skozi vse leto, upravljati tudi ro-ro potniške ladje, ki bi navedeni prevoz opravljale za krajše obdobje od enega leta, mora o tem uradno obvestiti upravo najkasneje en mesec pred začetkom opravljanja prevoza.
(2) Če je treba zaradi nepredvidenih okoliščin nadomestiti ro-ro potniško ladjo, da se zagotovi neprekinjen prevoz, se uporabljajo določbe predpisov, ki urejajo obvezne preglede za varno izvajanje linijskih prevozov (drugi odstavek 5. člena Pravilnika o pregledih ro-ro potniških ladij in hitrih potniških plovil in točka 1.3 Priloge XIV Uredbe o inšpekcijskem nadzoru tujih ladij).
(3) Če želi družba opravljati linijski prevoz v obdobju, ki ne presega šest mesecev na leto, mora o tem uradno obvestiti upravo najkasneje v treh mesecih pred začetkom opravljanja prevoza.
(4) Kadar ro-ro potniška ladja, ki izpolnjuje posebne zahteve iz Priloge I, oddelka A Direktive 2003/25/ES, opravlja linijski prevoz iz prvega do tretjega odstavka tega člena v razmerah, kjer je značilna višina valov nižja, kot je določena na istem morskem območju za celoletno obratovanje, uprava pri določanju višine vode na krovu uporabi vrednost značilne višine valov, ki velja za to krajše obdobje, ko se uporabljajo posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I oddelka A Direktive 2003/25/ES. Uprava pri tem upošteva vrednost značilne višine valov, ki veljajo za to krajše obdobje, kot je določena s sporazumom iz drugega odstavka 5. člena tega pravilnika. Vrednost značilne višine valov, ki velja za to krajše časovno obdobje, se dogovori s sporazumom med državami članicami Evropske unije ali, če je to primerno in mogoče med državami članicami Evropske unije in tretjimi državami na obeh skrajnih točkah poti.
(5) Ro-ro potniška ladja, ki ji je uprava dovolila opravljanje prevozov skladno s tem členom, mora imeti spričevalo skladno s prvim odstavkom prejšnjega člena.
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
(uvedba posebnih stabilnostnih zahtev)
(1) Obstoječe ro-ro potniške ladje, ki lahko prevažajo več kot 1.350 oseb, ki jih družba vključi v linijski prevoz v pristanišče Republike Slovenije ali iz njega po 5. decembru 2024 in ki niso bile nikoli pregledane v skladu s tem pravilnikom, morajo po izbiri družbe izpolnjevati:
– posebne stabilnostne zahteve iz poglavja II-1, dela B, Konvencije SOLAS 2020, ali
– posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I, oddelka A Direktive 2003/25/ES, poleg zahtev iz poglavja II-1, dela B, Konvencije SOLAS 2009.
(2) Obstoječe ro-ro potniške ladje, ki lahko prevažajo največ 1.350 oseb, ki jih družba vključi v linijski prevoz v pristanišče Republike Slovenije ali iz njega po 5. decembru 2024, in ki niso bile nikoli pregledane v skladu s tem pravilnikom, morajo po izbiri družbe izpolnjevati:
– posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I, oddelka A Direktive 2003/25/ES, ali
– posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I, oddelka B Direktive 2003/25/ES.
(3) Posebne stabilnostne zahteve iz prvega in drugega odstavka tega člena se zabeležijo v spričevalu iz 7. člena tega pravilnika.
(4) Obstoječe ro-ro potniške ladje, ki so izvajale linijske prevoze v pristanišče Republike Slovenije ali iz njega do 5. decembra 2024, morajo še naprej izpolnjevati posebne stabilnostne zahteve iz Priloge I Direktive 2003/25/ES, v različici, ki je veljala pred začetkom veljavnosti tega pravilnika.
Z dnem začetka uporabe tega pravilnika preneha veljati Pravilnik o posebnih stabilnostnih zahtevah za ro-ro potniške ladje (Uradni list RS, št. 79/06).
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 5. decembra 2024.
Št. 007-174/2024/9
Ljubljana, dne 12. julija 2024
EVA 2024-2430-0016