Na podlagi 29. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 27/08 – odl. US, 76/08, 79/09, 51/10, 84/10 – odl. US, 40/12 – ZUJF, 14/15 – ZUUJFO, 76/16 – odl. US, 11/18 – ZSPDSLS-1, 30/18, 61/20 – ZIUZEOP-A, 80/20 – ZIUOOPE, 62/24 – odl. US), 29. člena Zakona o javnih financah (Uradni list RS, št. 11/11 – uradno prečiščeno besedilo, 14/13 – popr., 101/13, 55/15 – ZFisP, 96/15 – ZIPRS1617, 13/18, 195/20 – odl. US, 18/23 – ZDU-1O in 76/23), in 15. člena Statuta Občine Sodražica (Uradni list RS, št. 22/24 – UPB) je Občinski svet Občine Sodražica na 12. redni seji dne 28. 11. 2024 sprejel
o proračunu Občine Sodražica za leto 2025
S tem odlokom se za Občino Sodražica za leto 2025 določajo proračun, postopki izvrševanja proračuna ter obseg zadolževanja in poroštev občine in javnega sektorja na ravni občine (v nadaljnjem besedilu: proračun).
2. VIŠINA SPLOŠNEGA DELA PRORAČUNA IN STRUKTURA POSEBNEGA DELA PRORAČUNA
(Sestava proračuna in višina splošnega dela proračuna)
V splošnem delu proračuna so prikazani prejemki in izdatki po ekonomski klasifikaciji do ravni kontov.
Splošni del proračuna se na ravni podskupin kontov določa v naslednjih zneskih:
A. BILANCA PRIHODKOV IN ODHODKOV |
| Skupina/podskupina kontov | DOPOLNJEN PREDLOG PRORAČUNA 2025 |
I. | SKUPAJ PRIHODKI (70+71+72+73+74) | 3.865.390 |
| TEKOČI PRIHODKI (70+71) | 2.748.883 |
70 | DAVČNI PRIHODKI | 2.399.389 |
| 700 Davki na dohodek in dobiček | 2.132.882 |
| 703 Davki na premoženje | 210.050 |
| 704 Domači davki na blago in storitve | 56.457 |
| 706 Drugi davki | 0 |
71 | NEDAVČNI PRIHODKI | 349.494 |
| 710 Udeležba na dobičku in prihodki od premoženja | 228.791 |
| 711 Takse in pristojbine | 6.000 |
| 712 Globe in druge denarne kazni | 65.150 |
| 713 Prihodki od prodaje blaga in storitev | 3.000 |
| 714 Drugi nedavčni prihodki | 46.553 |
72 | KAPITALSKI PRIHODKI | 115.000 |
| 720 Prihodki od prodaje osnovnih sredstev | 0 |
| 722 Prihodki od prodaje zemljišč in neopredmetenih dolg. sredstev | 115.000 |
74 | TRANSFERNI PRIHODKI | 1.001.507 |
| 740 Transferni prihodki iz drugih javnofinančnih institucij | 674.675 |
| 741 Prejeta sredstva iz državnega proračuna iz sredstev EU | 326.832 |
II. | SKUPAJ ODHODKI (40+41+42+43) | 4.008.750 |
40 | TEKOČI ODHODKI | 1.052.115 |
| 400 Plače in drugi izdatki zaposlenim | 232.409 |
| 401 Prispevki delodajalcev za socialno varnost | 37.224 |
| 402 Izdatki za blago in storitve | 688.218 |
| 403 Plačila domačih obresti | 36.264 |
| 409 Rezerve | 58.000 |
41 | TEKOČI TRANSFERI | 1.227.627 |
| 410 Subvencije | 9.900 |
| 411 Transferi posameznikom in gospodinjstvom | 881.566 |
| 412 Transferi neprofitnim organizacijam in ustanovam | 130.100 |
| 413 Drugi tekoči domači transferi | 206.061 |
42 | INVESTICIJSKI ODHODKI | 1.599.908 |
| 420 Nakup in gradnja osnovnih sredstev | 1.599.908 |
43 | INVESTICIJSKI TRANSFERI | 129.100 |
| 431 Investicijski transferi pravnim osebam, ki niso proračunski upor. | 81.700 |
| 432 Investicijski transferi proračunskim uporabnikom | 47.400 |
III. | PRORAČUNSKI PRESEŽEK (I.-II.) (PRORAČUNSKI PRIMANJKLJAJ) | –143.360 |
III/1. | PRIMARNI PRESEŽEK PRIMANJKLJAJ | –109.696 |
III./2 | TEKOČI PRESEŽEK (PRIMANJKLJAJ) | 469.141 |
B. RAČUN FINANČNIH TERJATEV IN NALOŽB |
IV. | PREJETA VRAČILA DANIH POSOJIL IN PRODAJA KAPITALSKIH DELEŽEV | 0 |
V. | DANA POSOJILA IN POVEČANJE KAPITALSKIH DELEŽEV | 0 |
VI. | PREJETA MINUS DANA POSOJILA IN SPREMEMBE KAPITALSKIH DELEŽEV (IV.-V.) | 0 |
C. RAČUN FINANCIRANJA |
VII. | ZADOLŽEVANJE (500) | 300.000 |
50 | ZADOLŽEVANJE | 300.000 |
| 500 Domače zadolževanje | 300.000 |
VIII. | ODPLAČILA DOLGA (550) | 156.598 |
55 | ODPLAČILA DOLGA | 156.598 |
| 550 Odplačila domačega dolga | 156.598 |
IX. | SPREMEMBA STANJA SREDSTEV NA RAČUNU (I.+IV.+VII.-II.-V.-VIII.) | 42 |
X. | NETO ZADOLŽEVANJE (VII.-VIII.) | 143.402 |
XI. | NETO FINANCIRANJE (VI.+X.-IX.) | 143.360 |
XII. | STANJE SREDSTEV NA RAČUNIH NA DAN 31. 12 PRETEKLEGA LETA | 12.486 |
Posebni del proračuna sestavljajo finančni načrti neposrednih uporabnikov, ki so razdeljeni na naslednje programske dele: področja proračunske porabe, glavne programe in podprograme, predpisane s programsko klasifikacijo izdatkov občinskih proračunov. Podprogram je razdeljen na proračunske postavke, te pa na podskupine kontov in konte, določene s predpisanim kontnim načrtom.
Posebni del proračuna do ravni proračunskih postavk – podkontov in načrt razvojnih programov sta prilogi k temu odloku in se objavita na spletni strani Občine Sodražica.
Načrt razvojnih programov sestavljajo projekti.
3. POSTOPKI IZVRŠEVANJA PRORAČUNA
Proračun se izvršuje na ravni proračunske postavke – konta (PPK4).
(Namenski prihodki in odhodki proračuna)
Namenski prihodki proračuna so poleg prihodkov, določenih v prvem stavku prvega odstavka 43. člena Zakona o javnih financah, tudi naslednji prihodki:
1. prihodki požarne takse po 59. členu Zakona o varstvu pred požarom, ki se uporabljajo za namen, določen s tem zakonom,
2. prihodki komunalnega prispevka za urejanje stavbnih zemljišč,
3. prihodki pristojbine za vzdrževanje gozdnih cest,
4. prihodki takse za obremenjevanje vode,
5. prihodki drugih ekoloških taks,
6. drugi prihodki, če je tako določeno z zakonom.
7. turistična taksa
8. koncesijska dajatev za trajnostno gospodarjenje z divjadjo.
Če so namenski prihodki vplačani v proračun v manjšem obsegu, kot so načrtovani v sprejetem proračunu občine, neposredni uporabnik oziroma občina prevzema in plačuje obveznosti samo v višini dejansko vplačanih oziroma razpoložljivih prejemkov.
Če so namenski prihodki vplačani v proračun v večjem obsegu, kot so načrtovani v sprejetem proračunu občine, neposredni uporabnik oziroma občina prevzema in plačuje obveznosti samo v višini načrtovanih pravic porabe v sprejetem proračunu občine. Kot skupna višina načrtovanih pravic porabe v sprejetem proračunu se šteje vsota načrtovanih namenskih prejemkov za namen iz prejšnjega stavka, ki je načrtovana pri predlagatelju finančnih načrtov v okviru finančnih načrtov neposrednih uporabnikov, ki so v njegovi pristojnosti.
(Prerazporejanje pravic porabe)
Proračunskih sredstev ni mogoče prerazporejati, razen pod pogoji, ki jih določata Zakon o javnih financah in ta odlok.
Osnova za prerazporejanje pravic porabe je zadnji sprejeti proračun, spremembe proračuna ali rebalans proračuna. O prerazporeditvah pravic porabe v posebnem delu proračuna odloča župan, in sicer lahko prerazporeditve opravlja pod naslednjimi pogoji:
Župan odloča o prerazporeditvi pravic porabe v posebnem delu proračuna med glavnimi programi v okviru področja proračunske porabe, če nastanejo za to utemeljeni razlogi, če je na določenih postavkah manjša realizacija, na drugih pa nastane potreba po dodatnih sredstvih, če to narekuje dinamika izvajanja investicij in realizacije. Župan odloča o prerazporeditvi pravic porabe med proračunskimi postavkami tudi med posameznimi področji proračunske porabe v posebnem delu proračuna, če je to potrebno za pridobivanje sredstev iz nacionalnih in evropskih razpisov ter iz drugih utemeljenih razlogov.
Utemeljeni razlogi iz prejšnjega odstavka tega člena so zlasti v primeru plačil obveznosti na podlagi izvršljivih sodnih in upravnih odločb, ki niso vključene v sprejeti proračun, plačil stroškov za izvedbo nadomestnih volitev ali referendumov, plačil obveznosti za preprečitev večje škode Občini Sodražica ali za zagotovitev sredstev za izvedbo nujnih ukrepov v primeru naravnih oziroma drugih nesreč in izrednih stanj ali za izpolnitev zakonskih obveznosti.
Župan odloča o prerazporeditvi pravic porabe tudi v načrtu razvojnih programov, če je to potrebno za pridobivanje sredstev iz nacionalnih in evropskih razpisov, ter zaradi drugih utemeljenih razlogov. Iz istih razlogov lahko župan spremeni tudi naziv ter druge atribute posameznega projekta, če s tem bistveno ne spreminja njegove vsebine.
Če so izpolnjeni pogoji iz 32. členom PIPRS, ki se na podlagi drugega odstavka 1. člena pravilnika smiselno uporablja tudi za občine, med izvrševanjem proračuna Občine Sodražica lahko finančna služba odpre nov konto ali poveča obseg sredstev na kontu za izdatke oziroma odpre novo proračunsko postavko.
Župan poroča o prerazporeditvah pravic porabe občinskemu svetu dvakrat letno, in sicer s polletnim poročilom in z zaključnim računom.
(Začasno zadržanje izvrševanja proračuna oziroma ukrepi za uravnoteženje proračuna)
Če se med proračunskim letom zaradi nastanka novih obveznosti za proračun ali spremenjenih gospodarskih gibanj povečajo izdatki oziroma zmanjšajo prejemki proračuna, lahko župan uvede ukrepe začasnega zadržanja izvrševanja proračuna v skladu s 40. členom ZJF.
(Največji dovoljeni obseg prevzetih obveznosti v breme proračunov prihodnjih let).
Neposredni uporabnik lahko v tekočem letu razpiše javno naročilo za celotno vrednost projekta, ki je vključen v načrt razvojnih programov, če so zanj načrtovane pravice porabe na proračunskih postavkah v sprejetem proračunu.
Skupni obseg prevzetih obveznosti neposrednega uporabnika, ki bodo zapadle v plačilo v prihodnjih letih za investicijske odhodke in investicijske transfere, ne sme presegati 25 % pravic porabe v sprejetem finančnem načrtu neposrednega uporabnika.
Skupni obseg prevzetih obveznosti neposrednega uporabnika, ki bodo zapadle v plačilo v prihodnjih letih za blago in storitve in za tekoče transfere, ne sme presegati 25 % pravic porabe v sprejetem finančnem načrtu neposrednega uporabnika.
Omejitve iz drugega in tretjega odstavka tega člena ne veljajo za prevzemanje obveznosti z najemnimi pogodbami, razen če na podlagi teh pogodb lastninska pravica preide oziroma lahko preide iz najemodajalca na najemnika, in prevzemanje obveznosti za dobavo elektrike, telefona, vode, komunalnih storitve in drugih storitev, potrebnih za operativno delovanje neposrednih uporabnikov.
Prevzete obveznosti iz drugega in tretjega odstavka tega člena se načrtujejo v finančnem načrtu neposrednega uporabnika in načrtu razvojnih programov.
(Spreminjanje načrta razvojnih programov)
Predstojnik neposrednega uporabnika (župan) lahko spreminja vrednost projektov v načrtu razvojnih programov.
Projekti, za katere se zaradi prenosa plačil v tekoče leto, zaključek financiranja prestavi iz predhodnega v tekoče leto, se uvrstijo v načrt razvojnih programov po uveljavitvi proračuna.
Novi projekti se uvrstijo v načrt razvojnih programov na podlagi odločitve občinskega sveta. Župan lahko uvrsti nov projekt v načrt razvojnih programov, če gre za pridobivanje sredstev iz nacionalnih in evropskih razpisov, ter zaradi drugih utemeljenih razlogov.
Proračunski sklad je proračunska rezerva, oblikovana po Zakonu o javnih financah.
Sredstva proračunske rezerve se uporabljajo za namene, opredeljene v 49. členu ZJF.
V sredstva proračunske rezerve se izloča del skupno doseženih prejemkov proračun v višini, ki je določena s proračunom, vendar največ do višine 1,5 % prejemkov proračuna.
V rezervni sklad se v letu 2025 izločijo sredstva v višini 3.000,00 EUR.
O uporabi sredstev proračunske rezerve odloča župan in o tem s pisnimi poročili obvešča občinski svet.
(Splošna proračunska rezervacija)
V proračunu se del predvidenih proračunskih prejemkov v naprej ne razporedi, ampak se zadrži kot splošna proračunska rezervacija, ki je v proračunu posebej izkazana.
Sredstva splošne proračunske rezervacije se dodeljuje:
– za naloge, ki so neodložljive in za katere v proračunu niso zagotovljena sredstva in ki po svoji vsebini sodijo v javno porabo na ravni občine, ter
– za naloge, za katere se med letom izkaže, da v proračunu zanje niso zagotovljena sredstva v zadostnem obsegu, ki jih pri pripravi proračuna ni bilo mogoče predvideti.
Porabljena sredstva splošne proračunske rezervacije se razporedijo pri uporabnikih na postavko, na katero se nanašajo, če takšne postavke ni, pa se zanje odpre nova postavka.
O uporabi splošne proračunske rezervacije odloča župan.
(Sredstva za investicije)
Namenska sredstva za investicije, ki so bile začete pred letom za katerega je sprejet ta proračun, in niso bila porabljena v tem letu, se prenesejo v proračun za tekoče leto. Za preneseni obseg sredstev se poveča proračunska postavka, na katero se sredstva nanašajo.
(Sprememba delovnega področja neposrednega uporabnika ali njegova ukinitev)
Če se med letom spremeni delovno področje oziroma pristojnost neposrednega uporabnika, se sorazmerno poveča ali zmanjša obseg sredstev za njegovo delovanje. O povečanju ali zmanjšanju odloča župan.
Če se neposredni uporabnik med letom ukine se neporabljena sredstva prenesejo v splošno proračunsko rezervacijo.
(Določila zakona o javnem naročanju)
Uporabniki morajo pri nakupu blaga, oddaji gradenj in naročanju storitev upoštevati določila Zakona o javnem naročanju.
(Posebna pooblastila župana)
Župan je pooblaščen, da s sklepom potrjuje investicijsko dokumentacijo za namene in v obsegu, določenim v Načrtu razvojnih programov, pri čemer lahko vrednosti projektov odstopajo za največ 30 %.
Župan je pooblaščen, da v primeru neenakomernega pritekanja prihodkov odloča o kratkoročni zadolžitvi, vendar največ do 5 % sprejetega proračuna.
(Poročilo o izvrševanju proračuna)
Župan v skladu z ZJF predloži občinskemu svetu poročilo o izvrševanju proračuna v prvem polletju tekočega leta. Poročilo mora vsebovati podatke o realizaciji prejemkov in izdatkov, o zadolževanju, oceno realizacije do konca leta, podatke o vključenih obveznostih v proračun, prenosu namenskih sredstev iz proračuna preteklega leta, prerazporejanju sredstev ter uporabi sredstev proračunske rezerve.
(Prosta denarna sredstva)
Župan upravlja s prostimi denarnimi sredstvi na računu proračuna. Prosta denarna sredstva se lahko nalagajo v Banko Slovenijo, banke in državne vrednostne papirje ob upoštevanju načela varnosti, likvidnosti in donosnosti naložbe.
(Nakup in prodaja delnic oziroma deležev)
Občinski svet se lahko na predlog župana odloči za nakup delnic ali deleža v gospodarski družbi, če so za to zagotovljena sredstva v proračunu in če se s tem zaščiti občinski interes.
V primeru, da preneha javni interes za občinsko lastništvo delnic ali deležev na kapitalu pravnih oseb, lahko občinski svet na predlog župana odloči, da se delnice oziroma delež na kapitalu proda.
(Pridobitev ali odtujitev nepremičnin)
Župan odloča o pridobitvi nepremičnin ter o pridobitvi in odtujitvi premičnin, če vrednost posamezne transakcije v proračunskem letu ne presega 20.000 EUR.
Župan lahko odločitve v primerih, ki so navedeni v prejšnjem odstavku tega člena, prenese na pristojni odbor oziroma komisijo občinskega sveta.
Nadzorni odbor opravlja nadzor nad izvajanjem proračuna v skladu z 32. členom Zakona o lokalni samoupravi in 38. členom Statuta Občine Sodražica.
4. POSEBNOSTI UPRAVLJANJA IN PRODAJE STVARNEGA IN FINANČNEGA PREMOŽENJA OBČINE
Župan lahko na prošnjo dolžnika ob primernem zavarovanju in obrestovanju odloži plačilo, dovoli obročno plačilo dolga dolžnika ali spremeni predvideno dinamiko plačila dolga, če se s tem bistveno izboljšajo možnosti za plačilo dolga dolžnika, od katerega sicer ne bi bilo mogoče izterjati celotnega dolga.
Župan lahko zahteva takojšnje plačilo celotnega dolga, katerega plačilo je odloženo, če eden izmed obrokov ni pravočasno plačan.
Župan, lahko do višine, ki je določene v tem odloku, odpiše oziroma delno odpiše plačilo dolga, če bi bili stroški postopka izterjave v nesorazmerju z višino terjatve ali če se zaradi nevnovčljivosti premoženja dolžnika ugotovi, da terjatve ni mogoče izterjati, o čemer poroča občinskemu svetu.
Če so izpolnjeni pogoji iz tretjega odstavka 77. člena ZJF, je dovoljeno odpisati dolgove, ki jih imajo dolžniki do Občine Sodražica, in sicer največ do skupne višine 5.000 eurov v posameznem letu.
5. OBSEG ZADOLŽEVANJA IN POROŠTEV OBČINE IN JAVNEGA SEKTORJA
(Obseg zadolževanja občine)
Če se zaradi neenakomernega pritekanja prihodkov, izvrševanje proračuna ne more uravnovesiti, lahko župan odloči o najemu likvidnostnega posojila, ki pa mora biti odplačan do konca proračunskega leta.
Zaradi kritja presežkov odhodkov nad prihodki v bilanci prihodkov in odhodkov, presežkov izdatkov nad prejemki v računu finančnih terjatev in naložb ter odplačila dolgov v računu financiranja se občina za proračun leta 2025 lahko zadolži do višine 300.000,00 EUR.
Obseg poroštev občine za izpolnitev obveznosti javnih zavodov, javnih skladov in javnih agencij ter javnih podjetij, katerih ustanoviteljica je Občina Sodražica, v letu 2025 ne sme preseči vrednosti določene v zakonu o financiranju občin. O dajanju soglasij k zadolževanju javnih podjetij in javnih zavodov odloča župan.
6. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
(Začasno financiranje v letu 2026)
V obdobju začasnega financiranja v letu 2026, če bo začasno financiranje potrebno, se uporablja ta odlok in sklep o določitvi začasnega financiranja.
Ta odlok začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se od 1. januarja 2025 dalje.
Št. 410-10/2024
Sodražica, dne 29. novembra 2024