Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
Evropsko javno tožilstvo in Uredba EPPO
Predlog zakona (v nadaljnjem besedilu: ZKP-O) vsebuje šest členov, ki so povezani z začetkom delovanja Evropskega javnega tožilstva (v nadaljnjem besedilu: EJT). V prvi vrsti so to prilagoditve kazenskega postopka zahtevam Uredbe 2017/1939/EU (v nadaljnjem besedilu: Uredba EPPO). Izhodišče predlagane ureditve je, da se ohranijo položaj in pravice obdolženca, kot jih ima v veljavni ureditvi, sodna preiskava pa se ne opravi. Preiskovalni sodnik ne bo več odločal o uvedbi (sodne) preiskave in njenem zaključku, ohranja pa se njegova garantna funkcija (sodne odredbe), prav tako bo še naprej vodil posamezna preiskovalna dejanja, kjer pa se predvideva aktivnejša vloga EJT.
Preiskovalni sodnik bo praviloma moral izvesti posamezno preiskovalno dejanje, ki ga bo predlagal EJT, izjema bodo le predlogi, pri katerih bo šlo za nepopolne vloge in okoliščine, ki sicer upravičujejo prekinitev sodne preiskave (daljša bolezen osumljenca ipd.). EJT bo imel aktivno preiskovalno vlogo pri vsakem posameznem preiskovalnem dejanju, vloga preiskovalnega sodnika, ki bo sicer vodil preiskovalno dejanje, bo omejena na garantno funkcijo. Novost je predlaganje posameznih preiskovalnih dejanj s strani osumljenca, s čimer se udejanja načelo enakosti orožij.
V zadevah, ki jih bo EJT vodil na podlagi Uredbe EPPO, ne bo sodne preiskave. Zato bo imel EJT glede na razvoj posamezne zadeve v predkazenskem postopku na voljo bodisi zavrženje ovadbe bodisi vložitev neposredne obtožnice. Soglasje preiskovalnega sodnika, da se opravi preiskava, v tem primeru ne bo potrebno.
EJT je krajevno in stvarno pristojno za kazniva dejanja, ki škodijo finančnim interesom Unije, v skladu z Direktivo (EU) št. 2017/1371, če:
Uredba EPPO nima običajne oblike – gre za uredbo, sprejeto na podlagi okrepljenega sodelovanja, in zavezuje tiste članice, ki so se odločile za pristop k njej (trenutno 22 držav).
Prenos Direktive 2016/800 v slovenski kazenski postopek
Implementacija Direktive 2016/800 ima za posledico spremembo določb kazenskega procesnega prava, ki zadevajo predvsem mladoletnike:
ZKP-O na področju obravnave mladoletnika v kazenskem postopku ureja še vrsto situacij, ki so urejene v 452.a, 452.d, 453., 454., 469., 470., 473., 478. in 484. členu Zakona o kazenskem postopku.
Nekatere druge spremembe
Po novem ZKP-O z namenom doseganja načela racionalnosti v sodni fazi postopka predvideva možnost združevanja (tožilskih) zadev v predkazenskem postopku.
Prav tako je predvidena sprememba roka, ki določa ponovni začetek glavne obravnave – podaljšanje s treh mesecev na šest mesecev.
Večja sprememba je predvidena tudi na področju ovadb kvalificiranih upravičencev. Vzpostavljena je tako dolžnost predhodnega posvetovanja organov, ki opravljajo nadzorno funkcijo na posameznem področju.
ZKP-O predvideva možnost videokonferenčnega opravljanja narokov – možnost aktivne in neposredne udeležbe na celotnem naroku. Trenutno obstaja le možnost zasliševanja strank in prič s pomočjo sodobnih tehnologij.
Po zgledu pravdnega postopka pa je predvidena tudi možnost podajanja ločenih mnenj sodnikov Vrhovnega sodišča v primeru odločanja o zahtevi za varstvo zakonitosti (ne velja za odločanje o priporu), na podlagi česar predlagatelj pričakuje, da bo ta novost rezultirala v kakovostnejši obrazložitvi sodnih odločb in na dolgi rok tako pozitivno vplivala na razvoj sodne prakse.
Vir: Uradni list RS in https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=11356.