Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
Ker se področje varstva potrošnikov zaradi razvoja trga hitro spreminja, je temu treba prilagajati tudi predpise. Glavno pobudo na tem področju je prevzela EU, ki z direktivami ureja večino potrošniškega prava. Z večjo harmonizacijo predpisov se namreč olajša čezmejna trgovina in okrepi delovanje notranjega trga.
Obsežno vrednotenje pravil o varstvu potrošnikov, ki ga je izvedla Evropska komisija, je namreč pokazalo, da je treba posodobiti nekatera pravila v skladu z razvojem v digitalni sferi, zmanjšati regulativna bremena na nekaterih področjih ter zagotoviti boljše izvajanje in uveljavljanje pravil. Treba je okrepiti pravice potrošnikov zlasti pri spletnih nakupih blaga in storitev, okrepiti varstvo potrošnikov v primeru nepoštenih poslovnih praks, uvesti učinkovitejše sankcije za kršitve prava EU, odstraniti nepotrebne administrativne ovire za podjetja in prilagoditi pravno varstvo digitalni dobi.
Ker je bil veljavni ZVPot sprejet že leta 1998 in je zaradi večkratnih korenitih sprememb postal slabo pregleden, se ne predlagajo zgolj spremembe veljavnega ZVPot, pač pa se predlaga sprejetje novega in moderniziranega Zakona o varstvu potrošnikov, v katerem so združene določbe veljavnih ZVPot in ZVPNPP. V predlog zakona so poleg veljavnih določb vključene tudi številne novosti, ki so predvsem posledica prenosa treh novih direktiv, ki so bile sprejete na ravni EU in odražajo spremembe v razvoju gospodarstva in navadah potrošnikov ter v največji možni meri sledijo pričakovanjem uporabnikov zakona. Glavno vodilo pri pripravi predloga zakona je bilo ohraniti visoko raven zaščite potrošnikov v Republiki Sloveniji in hkrati odpraviti nepotrebne administrativne ovire za gospodarstvo. Posebna pozornost je namenjena zlasti tistim področjem, na katerih so se v praksi pojavljale težave deležnikov, ki so izvirale iz nejasnosti in kompleksnosti obstoječe ureditve.
Na ravni EU so bili v letu 2019 sprejeti kar trije zakonodajni akti s področja varstva potrošnikov, katerih rok za prenos se je iztekel v letu 2021. S predlogom zakona se tako v slovenski pravni red na novo prenaša naslednje direktive:
− Direktiva (EU) 2019/770 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. maja 2019 o nekaterih vidikih pogodb o dobavi digitalne vsebine in digitalnih storitev (UL L št. 136 z dne 22. 5. 2019, str. 1, v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2019/770/EU), zadnjič popravljena s Popravkom (UL L št. 305 z dne 26. 11. 2019, str. 60),
− Direktiva (EU) 2019/771 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. maja 2019 o nekaterih vidikih pogodb za prodajo blaga, spremembi Uredbe (EU) 2017/2394 in Direktive 2009/22/ES ter razveljavitvi Direktive 1999/44/ES (UL L št. 136 z dne 22. 5. 2019, str. 28, v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2019/771/EU), zadnjič popravljena s Popravkom (UL L št. 305 z dne 26. 11. 2019, str. 62) in
− Direktiva (EU) 2019/2161 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. novembra 2019 o spremembi Direktive Sveta 93/13/EGS in direktiv 98/6/ES, 2005/29/ES ter 2011/83/EU Evropskega parlamenta in Sveta zaradi boljšega izvrševanja in posodobitve pravil Unije o varstvu potrošnikov (UL L št. 328 z dne 18. 12. 2019, str. 7, v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2019/2161/EU).
Ob upoštevanju posebnosti slovenskega pravnega prostora so v predlogu zakona pripravljene zakonodajne rešitve, primerljive z drugimi državami članicami EU. Usklajenost predpisov je namreč izjemnega pomena, ker so tako slovenski potrošniki kot tudi slovenska podjetja del enotnega notranjega trga.
Cilji in temeljna načela predloga zakona:
− uskladitev slovenske zakonodaje z evropsko: prenos Direktive 2019/770/EU (popolna uskladitev), prenos Direktive 2019/771/EU (popolna uskladitev) in prenos Direktive 2019/2161/EU (popolna uskladitev);
− poenotenje pravil med pravnimi redi držav članic EU glede pravic in obveznosti potrošnikov v zvezi z nepoštenimi poslovnimi praksami, prodajno pogodbo, pogodbo o dobavi digitalne vsebine ali digitalne storitve ter nekaterih pravil v zvezi s kazenskimi sankcijami.
Temeljna načela se glede na veljavna ZVPot in ZVPNPP ne spreminjajo, temveč se obstoječi sistem pravnega varstva potrošnikov le dopolnjuje in usklajuje z rešitvami, ki so posledica prenosa sprejetih direktiv na ravni EU v slovenski pravni sistem. Predlog zakona tako sledi ključnim načelom, ki so usmerjena v zaščito potrošnikov kot šibkejše stranke v razmerju s podjetji, pravici potrošnikov do sodnega in upravnega varstva, prav tako pa se z jasno določitvijo pravil zagotavlja načelo pravne varnosti, kar posledično koristi tako potrošnikom kot podjetjem.
Predstavitev predlaganih rešitev:
Poglavitne zakonodajne spremembe glede na veljavna ZVPot in ZVPNPP se nanašajo na prenos Direktive 2019/771/EU, Direktive 2019/770/EU in Direktive 2019/2161/EU v slovenski pravni red.
Prenos Direktive 2019/771/EU
Prenos Direktive 2019/770/EU
Prenos Direktive 2019/2161/EU
Druge poglavitne rešitve
Predlog zakona celovito ureja področje varstva potrošnikov. Sestavljen je iz splošnega in posebnega dela. Splošni del zajema splošna pravila poslovanja podjetij s potrošniki, v posebnem delu pa so zajete posebnosti, ki veljajo za posamezne vrste potrošniških pogodb. Na koncu predloga zakona je urejen tudi institucionalni okvir varstva potrošnikov in nadzor nad določbami predlaganega zakona.
Glede vprašanj, ki v predlaganem zakonu niso izrecno urejena, se uporabljajo določbe zakona, ki ureja obligacijska razmerja.
Vir: Državni zbor, Besedilo Predloga zakona o varstvu potrošnikov, 12. 7. 2022.