Nove pravice potrošnikov: več preglednosti, manj pasti, prednost popravilom

Objavljeno: 11. 3. 2025

Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) ureja pravice potrošnikov in potrošnic pri ponujanju, prodajanju in drugih oblikah trženja blaga, storitev in digitalne vsebine s strani podjetij ter določa dolžnosti podjetij, državnih organov in drugih subjektov, da te pravice zagotavljajo.

Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport je pripravilo predlog spremembe zakona (ZVPot-1A), ki v slovenski pravni red prenaša več direktiv: Direktivo 2023/2673 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 22. novembra 2023 o spremembi Direktive 2011/83/EU glede pogodb o finančnih storitvah, sklenjenih na daljavo; Direktivo 2024/825/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 28. februarja 2024 o spremembi direktiv 2005/29/ES in 2011/83/EU v zvezi s krepitvijo vloge potrošnikov za zeleni prehod z boljšim varstvom pred nepoštenimi praksami in boljšim obveščanjem ter Direktivo 2024/1799/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 13. junija 2024 o skupnih pravilih za spodbujanje popravila blaga.

Opomnik o odstopu od pogodbe, ustrezna pojasnila in pogodbe, sklenjene prek spletnega vmesnika

Predlog zakona na novo ureja obveznost pošiljanja opomnika o možnosti odstopa od pogodbe o finančnih storitvah, sklenjene na daljavo. Ta bo določal, da mora podjetje potrošniku poslati opomnik o možnosti odstopa od pogodbe in o postopku za odstop, če potrošnik predhodne informacije dobi manj kot en dan pred tem, ko ga pogodba zavezuje.

Posodablja se tudi pravica do ustreznega pojasnila, v skladu s katero da podjetje potrošniku brezplačno ustrezna pojasnila glede konkretne predlagane pogodbe o finančnih storitvah, sklenjene na daljavo. Če je pogodba o finančnih storitvah sklenjena prek spleta, ima potrošnik tudi pravico zahtevati človeško posredovanje pred sklenitvijo pogodbe (in ne na primer zgolj pogovor prek klepetalnega robota).

Za pogodbe, sklenjene na daljavo prek spletnega vmesnika, se na novo ureja dodatna zaščita pred tako imenovanimi temnimi vzorci, saj se prepoveduje, da podjetje spletni vmesnik zasnuje na način, ki potrošnike zavaja ali z njimi manipulira. Za vse vrste pogodb, sklenjenih na daljavo prek spletnega vmesnika, se na novo uvaja še tako imenovani gumb za odstop od pogodbe, ki potrošniku omogoča, da prek spletnega vmesnika podjetja izpolni spletno obvestilo o odstopu od pogodbe, podjetje pa mu nato pošlje potrdilo o prejemu obvestila o odstopu od pogodbe na trajnem nosilcu podatkov.

EU oznaka tržne garancije trajnosti in prepoved nepoštenih poslovnih praks v zvezi z okoljskimi ali družbenimi značilnostmi blaga

Z novelo zakona bodo konkretneje obravnavane prakse zavajajočega zelenega oglaševanja ali lažne trditve o izdelkih. Razširile se bodo predpogodbene informacije, ki jih je treba potrošnikom zagotoviti, prepovedane pa bodo nepoštene poslovne prakse podjetij v zvezi z okoljskimi ali družbenimi značilnostmi blaga ter vidikov krožnosti.

Novost bo tudi usklajena oznaka EU proizvajalčeve tržne garancije trajnosti, če je brez dodatnih stroškov, se nanaša na celotno blago in velja več kot dve leti. Trgovci bodo morali potrošnikom zagotoviti tudi usklajeno obvestilo EU pri podajanju informacij o zakonskem jamstvu o skladnosti blaga, in sicer z navedbo glavnih elementov, vključno z minimalnim trajanjem dveh let.

Dajanje prednosti popravilu pred zamenjavo

Predlog zakona jasno daje prednosti popravilu pred zamenjavo v okviru sistema zahtevkov iz naslova zakonskega jamstva za skladnost blaga, pri čemer se uvaja nova obveznost obveščanja potrošnika o pravici do popravila in podaljšanje zakonskega jamstva za skladnost v primerih, ko se bodo potrošniki odločili za popravilo ali zamenjavo.

Zunaj zakonskega jamstva se uvaja obveznost proizvajalcev, da potrošnike obveščajo o svoji obveznosti glede storitev popravil, ki so na voljo. Potrošniki bodo tako imeli pravico, da od proizvajalca zahtevajo popravilo za določene skupine blaga, ki je popravljivo po zasnovi in uvrščeno na poseben seznam, ki ga bo Evropska komisija sproti dopolnjevala. Proizvajalci bodo morali na svojih spletnih straneh objaviti okvirne cene najpogostejših oziroma tipičnih popravil.

Vir: Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varstvu potrošnikov.



AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti